Nood aan professionelere directie in zwarte scholen
Nood aan professionelere directie in zwarte scholen
Zwarte scholen kunnen een professionelere directie goed gebruiken. Vandaag focussen directeurs nog te veel op het dagelijks bestuur, zo blijkt uit een driejarig onderzoek. Wat kunnen we doen om kinderen meer vooruitgang te laten boeken en hen gelukkiger te doen voelen? Dat was het opzet van het Project Innoveren en Excelleren in Onderwijs (PIEO). Drie jaar lang werden dertien basisscholen met een grote concentratie aan leerlingen met laaggeschoolde of anderstalige ouders geëvalueerd en ondersteund door extra coaches. "Deze scholen staan voor uitdagingen omdat ze worden geconfronteerd met leerlingen die vaak het onderwijs al met een (taal)achterstand aanvangen", zo blijkt uit de evaluatie van het project. Opvallend is dat volgens het onderzoek schooldirecteurs nog te vaak uitsluitend gefocust zijn op het dagelijks bestuur van de school. Zij houden zich te weinig bezig met een evaluatie van de werkzaamheden en sturen te weinig bij. Ook werd duidelijk dat scholen vaak onvoldoende kennis in huis hebben om een ander beleid op eigen kracht uit te stippelen. Begeleidingsdiensten Juist daarom raden de onderzoekers aan dat er werk moet worden gemaakt van de professionalisering van lerarenteams en directies. Pedagogische begeleidingsdiensten kunnen scholen hiermee helpen, vindt ook onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V). De inzet van coaches had een wisselend resultaat. Leerlingen gingen weliswaar sterker presteren op het gebied van rekenen als de school extra ondersteuning kreeg, maar zij konden hun initiële leerachterstand niet wegwerken. Hetzelfde gaat op voor de resultaten op het gebied van taal. Tegelijkertijd wordt duidelijk dat het welbevinden van de leerlingen nauwelijks verbeterde door de coaching. Bron: De morgen, 27-09-2016 http://www.demorgen.be/binnenland/n...holen-b4961bb8/ Mening: Juist deze leerlingen hebben nood aan goed onderwijs. Zij moeten in de eerste plaats hun taalachterstand al wegwerken, laat staan hun achterstand bij andere vakken. Als het onderwijs dan niet perfect op hun niveau aansluit, is er duidelijk een probleem. Zeker als dit al in de basisschool het geval is. Hierdoor gaan deze leerlingen zwak presteren terwijl ze eigenlijk veel meer in hun mars hebben. Dit heeft dan als gevolg dat er velen georiënteerd worden naar een TSO- of BSO-richting. Nochtans zullen er veel van deze jongeren een betere aansluiting vinden in een ASO-richting op vlak van hun interesses en vaardigheden. Enkel en alleen door hun talige achterstand komen ze in een richting terecht waar ze niet thuis horen. Het is dan ook belangrijk dat de directie dit goed in de gaten houdt, tijdig evalueert en bijstuurt. Als dit niet gebeurt, wordt er namelijk gespeeld met de toekomst van deze jongeren. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:32. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.