Transportfederatie UPTR wil klacht indienen tegen kilometerheffing: "schending privac
Transportfederatie UPTR wil klacht indienen tegen kilometerheffing: "schending privacy"
UPTR, een van de federaties uit de transportsector, wil bij het gerecht klacht indienen tegen Satellic, de operator van de kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton, wegens schending van de privacy. UPTR diende de de klacht nog niet formeel in, maar zal dit de komende weken doen. Dat bevestigt secretaris-generaal Michael Reul woensdag nadat de RTBF hierover berichtte. Sinds 1 april moeten de vrachtwagens tol betalen op de Belgische wegen, maar UPTR is een grote tegenstander van het systeem en trok eerder al naar de rechter. Nu stelt de Unie van professionele transporteurs en logistieke ondernemers dat Satellic continu de vrachtwagens via satelliet volgt. Reul claimt dat dit in principe enkel mogelijk is in het kader van de wet op bijzondere opsporingsmethoden. Satellic betwist de argumenten van UPTR. De OBU's of 'bakjes' in de trucks registreren financiële gegevens, op basis van gps-gegevens, zegt woordvoerder Benoît Lempkowicz. "Maar de berekening gebeurt in het bakje zelf. Onze diensten hebben dus geen toegang tot de plaatsgegevens." De bestuurders kunnen indien gewenst die gegevens verkrijgen, klinkt het nog. Satellic betwist nog dat de controleportieken alle passerende voertuigen 'flitsen', zoals UPTR beweert. Bron: De Morgen (10/08/2016) Mijn Mening: Ik vind dat dit een beetje overdreven is. Door de kilometerheffing kan men wel zien waar je overal heen gaat, maar dat kan men in principe ook zien als men het signaal van je gsm volgt. We leven in een tijd waar je niet echt meer kan spreken van 100% privacy. Mensen met een profiel op Facebook hebben ook geen garantie op privacy. Verder moet de overheid ook ergens geld uithalen en ik vind een kilometerheffing hier goed voor, de wegen slijten zo snel, dat er genoeg geld moet zijn om herstellingswerken uit te kunnen voeren. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:34. |