actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Cultureel-maatschappelijk (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=54)
-   -   Duitse pleegouders mogen religie van pleegkinderen niet veranderen (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=61330)

Robin.C*bbaut 6th May 2016 20:39

Duitse pleegouders mogen religie van pleegkinderen niet veranderen

Pleeggezinnen mogen de religie van hun pleegkinderen niet veranderen tegen de wil van de natuurlijke ouders. Die uitspraak van een rechtbank in Hamm, in het westen van Duitsland, werd vandaag bekendgemaakt.

De pleegouders in kwestie wilden hun pleegdochter katholiek opvoeden en haar laten dopen. Net voor ze de voogdij over het kind verloor, had de natuurlijke moeder van het meisje echter beslist dat haar dochter als moslim moest worden opgevoed.

De familie had in eerste aanleg de toestemming gekregen om het kind katholiek op te voeden, maar dat werd door de rechtbank in Hamm in beroep weer ingetrokken.

De rechtbank oordeelde op basis van de wet op de religieuze opvoeding van kinderen dat de wensen van de natuurlijke moeder moesten worden gerespecteerd.

Bron: De Morgen, 06/05/2016, 16u40 (door: Belga)
http://www.demorgen.be/buitenland/d...deren-b2f8c2a2/

Eigen mening:
Ik vind de uitspraak van de rechtbank wel terecht. Pleegouders zijn geen adoptie-ouders. Het zou niet correct zijn om een kind katholiek op te voeden tegen de wil in van de natuurlijke ouders. Hoogstens kan je als pleegouders de kinderen een ruimere kijk geven op verschillende godsdiensten. En stel dat je de pleegkinderen katholiek wenst op te voeden en na verloop van tijd mogen ze terug naar de natuurlijke ouders. Dan gaan ze opnieuw moeten overschakelen naar een andere godsdienst. Hoe verwarrend zou dit wel niet zijn voor het kind. Pleegouders nemen de verantwoordelijkheid om de zorg voor het kind tijdelijk verder op te nemen. Pas als de natuurlijke ouders beslissen om afstand te doen van het kind en je gaat over tot adoptie, dan pas krijg je het recht om over alle zaken alleen te beslissen.

amina.j*cops 7th May 2016 10:13

Langs de ene kant ben ik het eens met de uitspraak van de rechter. Het is de bedoeling dat pleegkinderen na verloop van tijd terug gaan naar hun eigen ouders. Als kinderen dan door hun pleegouders in een andere religie zijn opgevoed, dan die van het kind zijn ouders, wordt het bij de terugkeer heel moeilijk voor het kind. Het kind moet dan van de ene naar de andere religie overstappen en dit is niet evident.
Langs de andere kant is de realiteit ook zo dat heel veel pleegkinderen nooit meer terug gaan naar hun eigen ouders. In dat geval vind ik dat de pleegouders meer rechten moeten krijgen en dus ook de godsdienst van het kind mogen kiezen. Want een kind opvoeden in een andere godsdienst dan die van jou is moeilijk.

Kevin.V*nRillaer 7th May 2016 16:54

Dit is een zeer interessant onderwerp dat toch tot enige discussie kan leiden.
Het kan inderdaad verwarrend zijn voor het kind om van de ene religie naar de andere religie 'te springen', maar ik kan begrijpen dat sommige pleegouders het hier moeilijk mee hebben. Natuurlijk is de vraag of je dan wel in aanmerking zou mogen komen om pleegouder te worden als je het hier echt zo moeilijk mee hebt? Langs de andere kant, kan er misschien ook voor gezorgd worden dat de religie van het pleegkind 'matcht' met de religie van de pleegouders. Spijtig kan dat enkel en alleen als er genoeg ouders zich kandidaat stellen om pleegouders te worden.
Persoonlijk vind ik het een beetje wikken en wegen. Ik vind dat de pleegouders in kwestie hun pleegkind wel zouden mogen opvoeden met de 'katholieke waarden' in het achterhoofd, maar dopen gaat dan een beetje te ver vind ik. Zichzelf aanpassen aan de religie van het pleegkind, vind ik dan ook weer een stap te ver, maar dat heeft de rechter niet voorgesteld. Ik ga dus akkoord met de uitspraak van de rechter.

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:42.