actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Mensenrechten (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=295)
-   -   Afghaanse pop promoot vrouwenrechten in Sesamstraat (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=61014)

Janne.V*rbeeck 11th April 2016 20:28

Afghaanse pop promoot vrouwenrechten in Sesamstraat

Afghaanse pop promoot vrouwenrechten in Sesamstraat

Elmo en het Cookie Monster hebben sinds kort een nieuwe buur. Ze heet Zari, is zes jaar oud en moet Afghaanse meisjes op een speelse manier bewust maken van vrouwenrechten.

Zari is het eerste poppetje met Afghaanse roots en heeft sinds vorige week een plaats in "Baghch-e-Simsim", de Afghaanse versie van Sesamstraat. Het figuurtje moet het zelfvertrouwen van jonge meisjes opkrikken en wijst onder meer op het belang van een opleiding en een carrière.
Op dat vlak is nog veel werk aan de winkel in Afghanistan. Nog geen 15 jaar geleden waren vrouwen en kinderen nagenoeg volledig uitsloten van het onderwijs. Ook vandaag heeft een derde van de minder dan 5-jarigen nog nooit de kleuterschool gezien.

Met hoofddoek

Sesamstraat was voor het eerst te zien in Afghanistan in 2004. De huidige versie, gebaseerd op het Amerikaanse Sesame Street, is sinds 2011 op de buis. De makers spreken van het succesvolste programma voor jonge kinderen ooit in Afghanistan. Ze bereiken naar eigen zeggen ruim 80 procent van de 3- tot 7-jarigen.

Toch heeft de reeks ook invloed op Afghaanse volwassenen. Uit een studie blijkt dat de ouders, en dan vooral de vaders, van de jonge kijkers na de eerste vier reeksen meer waarde hechtten aan de opvoeding van hun dochters.

De vijfde reeks, waarin Zari verschijnt, gaat onder meer in op het belang van een eigen identiteit en cultuur. Om die reden is het nieuwe figuurtje vaak gekleed volgens lokale tradities. Ze draagt bij tijd en wijlen ook een hoofddoek.

Zari is niet de eerste die Sesamstraat een meer plaatselijk karakter geeft. In India kregen vertrouwde figuren als Bert en Ernie het gezelschap van Chamki. In Zuid-Afrika kennen ze Cami. Egyptische kleuters hebben dan weer Khokha.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/c...media/1.2626482

Eigen mening
Ik was als kind zelf een grote fan van Sesamstraat. Als kind sta je er niet bij stil dat de poppen je bewust willen 'opvoeden' in die zin dat ze je waarden en normen bijbrengen, je leren wat goed is en wat niet goed is, enzovoort.
Als ik de cijfers bekijk, lijkt het programma mij in Afghanistan ook populair te zijn en zal het dus heel wat huiskamers bereiken.
Ik weet dat er in Afghanistan andere regels gelden dan in België, maar dat tot 15 jaar geleden vrouwen en kinderen uitgesloten waren van onderwijs, tart echt mijn verbeelding. Ik zou me dit absoluut niet kunnen voorstellen. Het is niet alsof je ervoor gekozen hebt om geboren te worden, waarom word je dan uitgesloten daarvoor?
Als de programmamakers dit op een goede manier kunnen uitwerken, denk ik wel dat dit een succes kan worden. Vrouwen worden stilaan wel getolereerd, maar nog niet volledig geaccepteerd. Daarom is het goed dat men bij de kinderen probeert om het zelfvertrouwen op te krikken en hen te wijzen op hun rechten.
Dat de pop een hoofddoek draagt, stoort me niet. Dat is nu eenmaal de gang van zaken. Ik geloof dat de kinderen die met dit programma opgroeien ook deze 'nieuwe' waarden en normen gaan doorgeven aan hun kinderen en dat vrouwen en kinderen in Afghanistan eindelijk eens op een gelijke positie kunnen staan met de mannen.

robin.s*eurs 12th April 2016 00:03

Vroeger toen ik klein was keek ik net zoals Janne ook naar Sesamstraat. Ik vond het een leuk programma, maar stond er natuurlijk ook niet bij stil dat ze me iets zouden bij leren. Wanneer je er nu naar kijkt heb je zoiets natuurlijk door. Toch verbaast het me dat televisie of spelletjes kinderen dingen kunnen bijleren. Dit zowel positief als negatief. Ik hoorde ook enkele dagen geleden dat ze op Ketnet iets gelijkaardigs gaan doen over rechten en plichten. Ik vind het goed dat ze meer "diversiteit" in zulke programma's brengen. We leven in een wereld waar je op straat zoveel verschillende huidskleuren ziet. Iedereen is verschillend, hoe kan je dit kinderen beter tonen dan in een televisieprogramma. Het is natuurlijk leuk om te horen dat zoiets als Sesamstraat internationaal gaat en kinderen wereldwijd iets bijbrengt.

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:03.