![]() |
Eén op de twee automobilisten gebruikt richtingaanwijzer niet
Bijna de helft van de automobilisten gebruikt geen richtingaanwijzer om van rijstrook te veranderen op de snelweg, en gemiddeld 4 op de 10 gebruiken de richtingaanwijzer niet om een zijstraat in te slaan. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Touring. De mobiliteitsorganisatie noemt dit nonchalante rijgedrag "levensgevaarlijk voor motorrijders, bromfietsers en fietsers."
Volgens Touring zijn steeds meer mensen met andere zaken bezig in de auto: bellen - ook handenvrij - , mailen, sms'en of gps'en. "De aandacht wordt volledig afgeleid en ze denken dat een snelle blik in de achteruitkijkspiegel volstaat. Anderen zijn dan weer gewoon nonchalant en vinden het waarschijnlijk niet zo'n zware fout. Daarnaast zijn er ook waarschijnlijk die het verkeersreglement gewoon niet kennen", aldus Touring. Grootste bron van ergernis Automobilisten die afdraaien zonder richtingaanwijzer te gebruiken, blijken volgens de mobiliteitsorganisatie "een van de belangrijkste bronnen van ergernis te zijn voor de andere weggebruikers". Touring begrijpt dat de politiediensten andere prioriteiten hebben om te beboeten, maar "omdat het een belangrijk punt van ergernis is, zouden we er toch meer aandacht voor moeten hebben", besluit Touring. Het niet naleven van de regels voor het gebruik van de richtingaanwijzer is een overtreding van de eerste graad. Daar staat een verkeersboete van 55 euro op, tot 1.500 euro in geval van gerechtsprocedure. Bron: De Morgen, Eén op de twee automobilisten gebruikt richtingaanwijzer niet, 17/03/'16, http://www.demorgen.be/binnenland/e...-niet-b5b77e95/ Eigen mening: Naar mijn mening is het niet gebruiken van richtingaanwijzers ronduit egoïstisch. Het is levensgevaarlijk en kan zware ongevallen veroorzaken. Het gebruik van je richtingaanwijzers als je verandert van rijstrook of een zijstraat wil inslaan is een vorm van respect naar de andere automobilisten en fietsers. Het gaat erom om jezelf te verplaatsen naar het oogpunt van de ander en te beseffen hoe hij/zij de verkeerssituatie beleeft. De dag van vandaag zijn we steeds meer bezig met onszelf wat ervoor zorgt dat we het niet belangrijk vinden om ons in te leven in andere of het gewoon helemaal niet meer doen. Het niet gebruiken van richtingaanwijzers is voor vele automobilisten en groot frustratiepunt. Ik begrijp dat de politie andere prioriteiten heeft, maar het feit dat slechts de helft van zijn richtingsaanwijzers gebruikt kan voor mij niet door de beugel. Hier dringt zich een strenger verkeersbeleid op. |
Eerst en vooral vind ik de reden van Touring om meer aandacht te geven aan het gebruiken van richtingaanwijzers bizar. De reden: omdat het een belangrijk punt van ergernis is. Als dit de belangrijke reden is, wil men eigenlijk zeggen dat we het gewoon vervelend vinden dat mensen afdraaien zonder pinkers te gebruiken. Een meer logische reden lijkt mij het gevaar dat afdraaien zonder richtingaanwijzers met zich meebrengt. Als de persoon achter jou niet geconcentreerd op de snelheid van zijn voorligger aan het letten is, zal deze te laat doorhebben dat je afdraait als je niet begint te pinken voor je begint te remmen. Dit kan zware gevolgen met zich meebrengen. Ook het pinken bij het wisselen van rijstrook is enkel en alleen "handig" voor onze veiligheid en die van anderen. Het is natuurlijk moeilijk te onderzoeken hoeveel ongevallen gebeuren door het niet gebruiken van de pinkers, dus ik vraag me ook af of dit onderzoek is gebaseerd op rondvraag door middel van een enquête of door middel van observatie door de onderzoekers op de baan. Gaat dit onderzoek enkel over het gebruik van de pinker of heeft men ook onderzocht welk effect dit effectief heeft op de hoeveelheid ongevallen met de wagen?
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:23. |