"Sterke terugval criminaliteit sinds invoeren grenscontroles"
Sinds er controles zijn aan de Franse grensovergangen is de criminaliteit in de grensstreek drastisch gedaald. Dat zegt de lokale politiezone Grensleie. De controles zijn vandaag precies een maand bezig.
Vermoedelijk duren de controles nog tot half februari, zolang de noodtoestand in Frankrijk van kracht is. Door de controles zijn er dagelijks vertragingen tot een half uur en meer, maar opvallend is dat de meeste chauffeurs daar geen problemen mee hebben, zegt Stefaan Vannieuwenhuyze: "Mensen zijn blij dat we er staan, we krijgen felicitaties. In tijden van Nieuwjaar doet dat schouderklopje van de mensen extra deugd." De lokale politie stelt vast dat ramkraken, home- en carjackings en zware diefstallen door Franse daders bijna niet meer voorkomen. "Daders worden afgeschrikt. Het wordt moeilijker om over de grens te komen." Precieze cijfers zijn er nog niet. Bron: Radio 2 West Vlaanderen (11 december 2015). "Sterke terugval criminaliteit sinds invoeren grenscontroles". Gevonden op 11 december 2015 op het internet: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/r...deren/1.2520647 Mening: Mij lijkt het vrij logisch dat de criminaliteit ergens daalt als er veel bewaking rondloopt. Dit is toch de voornamelijkste reden om iets te bewaken? Dat de mogelijkheid tot criminaliteit in dat gebied daalt. Als je namelijk een criminele activiteit wilt uitvoeren terwijl er een boel agenten in de buurt staan, denk ik dat je niet goed bij je hoofd bent. De kans is vrij groot dat de politiemannen je sneller te pakken krijgen. Deze vaststelling lijkt mij dus een logisch gevolg uit de verhoging van controles/bewakingen. Het artikel vermeldt dat deze controles/bewakingen nog een aantal maanden doorgaan en dan weer dalen. Echter vraag is me af waarom deze moeten dalen. Als men de positieve effecten merkt en het negatieve gevolg (files) niet als erg wordt bestempeld en er zelfs graag bijgenomen wilt worden, waarom kan je deze bewakingsmaatregelen dan niet aanhouden? Oké de regering zal wat meer kosten moeten doen om deze agenten op post te houden maar als dit betekent dat de bevolking zich veiliger voelt, is dit het dan niet waard? |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:52. |