‘Slaagquota in rijexamencentra bestaan niet’
Goca, de koepel waarin alle rijexamencentra vertegenwoordigd zijn, noemt de aantijgingen van mobiliteitsclub VAB, als zouden rijexamencentra slaagquota hanteren, ‘ongefundeerd’. ‘Die quota bestaan niet’, zegt Marie De Backer van Goca.
Volgens VAB blijkt uit onderzoek dat examinatoren kandidaat-autobestuurders buizen omdat het moet van hun baas. Slaagquota moeten concurrentie vermijden tussen verschillende examencentra, dat stond eerder te lezen in De Standaard. ‘Die beschuldigingen zijn ongefundeerd’, zegt De Backer. ‘Het is onduidelijk waar VAB die info vandaan haalt. Ze verwijzen enkel naar “een onderzoek”.’ In België slaagt gemiddeld iets meer dan een op de twee kandidaat-autobestuurders. Slechts 3 van de 16 examencentra springen uit de band, klinkt het in de kranten. Maar volgens Goca is dat net een aanwijzing dat die quota niet bestaan. ‘In Alken slaagt 43 procent, in Asse 69 procent: dat is een verschil van bijna 30 procent.’ ‘De omgeving van de kandidaat is belangrijk’ En voor die verschillen heeft Goca een uitleg. ‘Dat heeft te maken met de omgeving en de kandidaat. De omgeving, omdat het bijvoorbeeld moeilijker is in een stedelijke omgeving. En de kandidaat, omdat die zich naargelang de regio anders voorbereidt. Ook spelen sociaal-economische factoren: wie er de middelen voor heeft, kan zich beter voorbereiden.’ De examencentra streven naar uniformiteit bij de examinatoren, zegt De Backer. ‘Examinatoren vanuit het hele land krijgen op één plaats opleiding en volgen een en hetzelfde boekje.’ Bovendien is er extern toezicht: zo garandeert een ISO 9001-label de kwaliteit van de examencentra. Daarnaast moeten centra aan bepaalde voorwaarden voldoen om van overheidswege erkend te worden. ‘Maar als Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts meer uitleg wil, staan wij open voor verder onderzoek.’ bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151130_01996733 Mening: Een vrij rechtstreekse aanval op de Belgische rijscholen vind ik, maar het artikel maakt wel een goed punt: Je kans om te slagen voor je rijexamen is hoger of lager naargelang de plaats waar je het aflegt en dat moet maar oké zijn. Het verschil tussen landelijke regio's of dichtbebouwde stedelijke regio's, hetzij op een spitsuur, hetzij tijdens werkzaamheden is enorm. Daarom is het naar mijn mening onverantwoord om mensen het verkeer in te sturen zonder dat ze grondig geproefd hebben van de meeste 'rijstijlen' en daar ook voldoende op getest zijn. Wie nog nooit in een stad heeft moeten rijden, zal waarschijnlijk minder agressief of zelfs te defensief rijden en zo meer problemen veroorzaken. Iemand die nog nooit op landelijke wegen heeft gereden, zal waarschijnlijk veel agressiever rijden dan nodig is en zo mogelijk een gevaar vormen voor andere chauffeurs. Natuurlijk is het fijn dat Goca alle examinatoren op dezelfde plaats wil opleiden, volgens hetzelfde boekje, maar daar stel ik me de vraag bij of de examinatoren lang genoeg en grondig genoeg worden opgeleid en of ze regelmatig worden getest of bijgeschoold. Al bij al vind ik het goed dat hier meer aandacht aan wordt besteed en er hopelijk meer duidelijkheid en vooral veiligheid komt in de toekomst. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:35. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.