Duitse regering stemt in met militaire operatie tegen IS
Tot 1.200 Duitse soldaten zullen deelnemen aan de luchtaanvallen tegen IS in Syrië en Irak, als het van de Bondsregering afhangt. Het Duitse Parlement moet daar wel nog mee instemmen.
Het engagement van onze oosterburen zat er al langer aan te komen en mag worden beschouwd als het Duitse antwoord op de aanslagen in Parijs van 13 november. De missie zal voorlopig een jaar duren, iets wat gebruikelijk is voor buitenlandse missies. De Bundeswehr zal Tornado’s inzetten als verkenningsvliegtuigen, en ook met een oorlogsschip het Franse vliegdekschip Charles de Gaulle beschermen. Het Belgische leger doet dit ook al met het fregat Leopold I. Voorts zal Duitsland een tankvliegtuig leveren, satellietinformatie doorspelen en stafpersoneel ter beschikking stellen. In een interview met Bild verdedigt de Duitse minister van Buitenlandse Zaken, Frank-Walter Steinmeier, de regeringsbeslissing. ‘Wij dat datgene wat militair nodig is, wat wij het beste kunnen en politiek kunnen verantwoorden.’ Hij waarschuwt ook dat het een strijd van lange adem wordt tegen IS. De voorzitter van de federatie van Duitse strijdkrachten, André Wüstner, verwacht dat de strijd tegen IS jaren zal duren, tot tien jaar lang. Wüstner gelooft trouwens niet dat IS enkel met luchtaanvallen kan uitgeroeid worden. ‘Als ik IS wil bestrijden en vernietigen, is een grootschalige aanpak van dit probleem nodig. En dat is niet enkel militair op te lossen’, zegt Wüstner. De Duitse oppositie is niet opgezet met de regeringsbeslissing militair deel te nemen aan het bestrijden van IS. Volgens parlementslid Simone Peter van de Groenen is de beslissing trouwens niet rechtsgeldig, omdat geen VN-resolutie aan de basis ligt. Bron: http://www.tijd.be/politiek_economi...wsstream_recent Duitse regering stemt in met militaire operatie tegen IS. (2015, 12 1). De Tijd. Eigen mening: Na de aanslagen in Parijs is het volgens mij niet onlogisch dat heel Europa wakkergeschut is. Een reactie vanuit Duitsland zat er dus al lang aan te komen. Aangezien ik de Duitse grondwet niet ken kan ik niet over de geldigheid oordelen. Het argument dat parlementslid Peter op het einde aanbrengt, namelijk dat er geen VN resolutie aan vooraf gegaan is vind ik maar povertjes. Een log beslissingsorgaan zoals de VN kan volgens mij niet efficiënt beantwoorden op een vraag voor een snelle reactie. Dit vind ik echter een goede eigenschap. Deze kan volgens mij een overhaaste en emotioneel gekleurde reactie op aanslagen en consoorten voorkomen. In het kader van de recente terreur is de beslissing van Duitsland begrijpelijk maar dat betekend niet dat ik het een goede zaak vind. Oorlogen zijn naar mijn mening bijna altijd zinloos. Als men enkel via geweld een oplossing voor verschillende meningen of andere oorzaken van oorlog denkt te kunnen behalen denk ik dat we een dieptepunt in onze natuur bereikt hebben. Kort samengevat is het een begrijpelijke beslissing van Duitsland om met militairen te reageren op IS. Ik kan enkel hopen dat de tijd die zal verstrijken tussen nu en de eigenlijke realisatie van de plannen een nodeloze oorlog zonder einde kan voorkomen. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:49. |