Charles Michel: ‘We zijn nog nooit zo dichtbij Belgisch klimaatakkoord geweest’
Volgens premier Charles Michel (MR) ligt een Belgisch klimaatakkoord de komende uren in het verschiet. ‘We zijn nog nooit zo dichtbij geweest’, zei hij vanmorgen in een radio-interview met Bel-RTL.
Michel beweert dat hij niet met hangende schouders vertrekt naar de klimaatconferentie in Parijs door het uitblijven van een ‘intra-Belgisch klimaatakkoord’. ‘Ik ben helemaal niet beschaamd. België respecteert de engagementen en komt wel degelijk geloofwaardig over op internationaal vlak. De Belgen, samen met de rest van Europa, zijn bij de meest ambitieuze landen ter wereld op het vlak van klimaat.’ Michel zei dat hij hoopte dat het overleg ook de komende uren resultaat oplevert. ‘Er staan nog contacten tussen Vlaanderen en Wallonië op de agenda. We zijn nog nooit zo dichtbij geweest. Ik zal er, samen met de ministers-presidenten van de gewesten, alles aan doen om de komende uren een akkoord te vinden.’ Klimaattop in Parijs Volgens Michel is de Belgische klimaatverdeling zeer complex. ‘Ik stigmatiseer niemand. Het pre-akkoord was gebaseerd op fouten en dus onjuist. Er moet nu zo snel mogelijk een evenwicht gevonden worden tussen economische ontwikkeling en respect voor het klimaat. Dat zijn we onze komende generaties verschuldigd.’ Over het internationale klimaatakkoord dat de ‘COP21’-top in Parijs moet opleveren, zegt de premier dan weer dat ‘we niet tevreden mogen zijn met enkel intentieverklaringen.’ Hij benadrukte dat de grote economische machten hun verantwoordelijkheid moeten nemen, 'zoals Europa dit al lange tijd vraagt.' Doel van de COP21 of deze eenentwintigste Conference of Parties is een nieuw klimaatakkoord te bereiken. Dat moet in 2020 ingaan, wanneer het huidige Kyoto-protocol afloopt. De gesprekken beginnen vandaag en lopen tot en met 11 december. http://www.standaard.be/cnt/dmf20151130_01996509 Het is heel goed dat wordt ingezien dat er iets aan het klimaat moet gebeuren zonder de economische vooruitgang al te veel in de weg te staan. Dat premier Charles Michel hiervoor zijn uiterste best doet om tot een akkoord te komen, is een goede zaak. Het is noodzakelijk dat er iets moet veranderen. De voorbije generatie heeft er niet al te veel aandacht aan besteed en dat moet nu worden rechtgezet. Het Kyoto-protocol zal in 2020 aflopen, maar ik weet niet of de doelen wel zullen bereikt worden. Het is goed dat ze meteen na het einde van dit protocol zullen beginnen aan een nieuw akkoord om het klimaat niet te verwaarlozen gedurende een bepaalde tijd. Zo worden er altijd doelen vooropgesteld en zal er altijd aan het klimaat gewerkt worden. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:25. |