EU en Turkije bereiken akkoord over drie miljard euro
Turkije en de Europese Unie hebben op een speciale top in Brussel een akkoord bereikt om de vluchtelingenstroom naar Europa onder controle te krijgen. Turkije zal drie miljard euro krijgen voor de opvang van Syrische vluchtelingen. Ook komt er een halfjaarlijkse bijeenkomst tussen de EU en Turkije voor verdere onderhandelingen.
De EU-Turkije-top werd zondagavond bijgewoond door enkele leiders van de EU-lidstaten, onder wie ook de Belgische premier Charles Michel, en door de Turkse premier Ahmet Davutoglu. Daar werd een actieplan besproken om de vluchtelingenstroom vanuit Turkije naar Europa in te perken. Ook moest onderhandeld worden over een bedrag van drie miljard euro dat de EU voor Turkije zou vrijmaken. Geld dat niet zomaar zou worden overhandigd, waarschuwde premier Michel vooraf. 3 miljard euro De Europese Unie zal aan Turkije 3 miljard euro geven voor de opvang van Syrische vluchtelingen daar. Dat bevestigde de Duitse bondskanselier Angela Merkel na afloop van de bijeenkomst. Turkije vangt vandaag ruim twee miljoen Syrische vluchtelingen op, wat Ankara al meer dan 7 miljard euro kostte. Ook de herverdeling van vluchtelingen in Turkije in de Europese Unie is besproken, aldus Merkel. Maar concrete cijfers kwamen daar nog niet uit. Eerder op zondag had de Nederlandse premier Mark Rutte al duidelijk gemaakt dat er pas gesproken kan worden over de opvang van extra vluchtelingen als Turkije resultaat boekt en het aantal vluchtelingen naar Europa ‘richting nul’ gaat. Bovendien beklemtoonde hij dat alle lidstaten aan zo’n eventueel programma moeten deelnemen. 'We moeten werken om de Schengenzone te behouden', zei Merkel ook nog. ‘Vandaag heeft deze top met de EU en Turkije de relaties op een hoger niveau versterkt’, aldus Donald Tusk, voorzitter van de Europese Raad. Er komen twee van dit soort tops per jaar, aldus premier Davutoglu, die sprak van een 'historisch' moment. Op deze halfjaarlijkse bijeenkomsten zal ook besproken worden hoe Turkije zijn grenzen dient te bewaken. Als aan de voorwaarden wordt voldaan, zal de visa-liberalisering versneld worden, aldus Merkel. Zo zullen Turken zonder visum naar de EU kunnen reizen. Bron: De standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151129_01995684 Mijn mening: Ik vind 3 miljard zeer veel geld dat Turkije zomaar krijgt van Europa. Turkije heeft in mijn ogen niet erg veel gedaan om de vluchtelingenstroom af te stoppen waardoor ik het niet nodig vind om zoveel geld te geven. Dat premier Michel op het voorrand aanhaalde dat het geld niet zomaar zal gegeven worden vind ik positief, al weten we niet tot welk akkoord men is gekomen. Turkije moet er voor zorgen dat het vluchtelingen probleem wordt aangepakt, zij zijn verantwoordelijk hun territorium en moeten er dus voor zorgen dat er vanuit hun grondgebied geen vluchtelingen de oversteek maken richting Europa. Als dit niet nagestreefd kan worden faalt Turkije in mijn ogen en zou de 3 miljard niet op zijn plaats zijn. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:59. |