‘Waterboarding? Peanuts vergeleken met wat zij met ons doen’
‘Waterboarding? Peanuts vergeleken met wat zij met ons doen’
Presidentskandidaat Donald Trump, aan de leiding in alle peilingen voor de primaries bij de Republikeinen, is voorstander van de herinvoering van harde verhoormethodes in de strijd tegen terrorisme - en zou in geval van een verkiezingsoverwinning ook waterboarding toelaten. 'Waterboarding is peanuts vergeleken met wat zij met ons doen', zei de vastgoedtycoon zondag in een interview met de zender ABC. De omstreden methode, waarbij verdrinking gesimuleerd wordt, werd na de aanslagen van 11 september 2001 bij verhoren van terreurverdachten in geheime CIA-gevangenissen toegepast. De Amerikaanse president Barack Obama heeft waterboarding en andere folterpraktijken verboden. Trump sprak zich in het interview ook uit voor databanken over Syrische vluchtelingen die naar de VS komen, en voor de bewaking van 'bepaalde' moskeeën. 'Als ik beelden van de migratie met grote groepen vluchtelingen zie, dan zie ik alleen maar zeer sterk ogende mannen... en nauwelijks vrouwen, nauwelijks kinderen', zei de Republikein. 'Daar gaat iets merkwaardigs vanuit. En als je ziet wat er in Europa is gebeurd..., er gebeuren een hele resem slechte dingen in Europa. ... Vraag het gewoon maar eens aan de mensen die in Duitsland leven', zei Trump aan de talkshow-gastheer George Stephanopoulos. Datum: 22/11/2015 Bron: De Standaard Mening: Natuurlijk zijn de aanslagen in Frankrijk het signaal geweest voor politici om in te grijpen: ze moeten de veiligheid van hun bevolking kunnen garanderen. Vele mensen, waaronder ikzelf, zijn verontrust over de aanslagen die ons misschien nog te wachten staan. Trump weet dat deze onrust heerst bij zijn volk en wil ze door deze harde vorm van ondervraging deels geruststellen. Hij zegt een folterpraktijk terug in te voeren om zo de terroristen tot bekentenis te laten overgaan. Ik begrijp dat we harde maatregelen moeten inzetten om de strijd tegen terrorisme aan te gaan. Toch stel ik me vragen bij zijn beslissing. Mensen zullen sneller toegeven dat ze een misdaad hebben gepleegd als ze daardoor aan een bijna doodervaring kunnen ontsnappen. Dat heeft tot gevolg dat ze zullen bekennen terwijl ze misschien onschuldig zijn. Deze folterpraktijk moet in mijn ogen niet moeten worden ingevoerd. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:51. |