![]() |
Agentschap Wegen en Verkeer klaar voor eerste vrieskou
Met een tot het maximum aangevulde zoutvoorraad en strooiers die automatisch kunnen strooien op alle 322 strooitrajecten, zijn de diensten van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) paraat om de Vlaamse gewest- en autosnelwegen sneeuw- en ijsvrij te proberen houden. De eerste vrieskou wordt immers de komende dagen in Vlaanderen verwacht, aldus het AWV vandaag in een persbericht.
108.000 ton zout De strooidiensten beschikken deze winter over ongeveer 108.000 ton zout. Bovendien wordt deze winter ook de nieuwe zoutloods langs de E313 in Grobbendonk in gebruik genomen. Die loods heeft een voorraad van 4.600 ton zout als strategische buffer, aldus het agentschap. 42 nieuwe strooiers Het agentschap kocht sinds vorige winter ook 42 nieuwe strooiers die automatisch kunnen strooien. "Hierdoor zijn alle 322 strooitrajecten nu voorzien van strooiers die automatisch kunnen strooien", klinkt het. "Met dit systeem wordt niet enkel de chauffeur begeleid door een gps-systeem, maar wordt ook de hoeveelheid zout en de strooibreedte automatisch aangepast aan de configuratie van de weg." Het systeem is volgens het AWV kostenbesparend en beter voor het leefmilieu, omdat er efficiënt wordt gestrooid en het agentschap een goed zicht heeft op de benodigde strooimiddelen per traject. Wanneer gestrooid moet worden, staan binnen het AWV meer dan 100 medewerkers in voor de opvolging en coördinatie van de winterdienst. Aannemers staan dan weer in voor het effectieve strooien, met 322 chauffeurs voor de 322 strooitrajecten op de 1.500 kilometer aan snelwegen en de 5.400 kilometer aan gewestwegen, luidt het nog. Winteractieprotocol Het AWV werkt tijdens de winter nauw samen met de Meteo Wing van Defensie. Ook blijft het winteractieprotocol actief. Dat is een intensieve samenwerking bij extreme winterse omstandigheden met onder andere de federale wegpolitie, de Vlaamse provinciebesturen, transportfederaties en automobilistenverenigingen. Het agentschap zegt ook nog dat tijdens de winter herstellingswerkzaamheden kunnen plaatsvinden voor schade aan het wegdek. Bron: De morgen - 20/11/2015 http://www.demorgen.be/wetenschap/a...eskou-b1c9a3fe/ Mening: Ik ben van mening dat het bestrooien van wegen wel degelijk gunstig is en ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben. Ik vind het goed dat men zich voorbereidt om toe te slaan wanneer het nodig is. Het is zeer belangrijk dat gladde wegen vermeden worden. Ik begrijp dat hiervoor een grote hoeveelheid zout voor nodig is en een groot aantal aan werkmannen. Zoveel zout had ik niet verwacht, dus ik schrik wel even van de hoeveelheid. Ik vraag me wel af of ze enkel de grote wegen gaan bestrooien, want ik denk dat het ook zeer nuttig is om de iets kleinere wegen te bestrooien, want ook hier kunnen uiteraard ook auto ongevallen gebeuren door het gladde wegdek. Het aanwerven van de 42 nieuwe strooiers vind ik zeer goed, vooral omdat deze machines automatisch weten hoeveel zout er gestrooid moet worden en ook dat het machine zich aanpast aan de weg zelf. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:53. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.