actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Mobiliteit (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=432)
-   -   Elke dág 55 chauffeurs zonder rijbewijs voor rechter (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=57783)

Jari.L*ysterborg 4th November 2015 10:53

Elke dág 55 chauffeurs zonder rijbewijs voor rechter

Vorig jaar werden in ons land 15.116 personen bestraft voor rijden zonder rijbewijs. Dat zijn er vijftig per dag. 1.794 chauffeurs werden veroordeeld omdat ze rondreden tijdens hun rijverbod. Dat zijn er vijf per dag.

"We komen ze enorm vaak tegen", zegt politierechter Peter D'hondt. "Ik maak me daar al lange tijd druk in." Volgens hem moet de verjaringstermijn voor het misdrijf 'rijden tijdens een rijverbod' verhoogd worden.

"De politiek zou kunnen beginnen met het optrekken van de termijn. Zo'n zaak van 'rijden spijts verval' verjaart al na een jaar, terwijl dat vijf jaar is voor een ongekeurde trekhaak. Het gebeurt dat de procedure nodeloos gerekt wordt om zo'n zaak te laten verjaren."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...r-rechter.dhtml
Het Laatste Nieuws
4 november 2015

Eigen Mening: Personen die zonder rijbewijs rijden moeten zwaar bestraft worden. Hun rijbewijs is al ingetrokken omdat ze in het verleden een zware overtreding begingen. Ze moeten de gevolgen dragen en hun auto aan de kant laten staan. Als ze toch rijden tijdens de periode van verval moeten ze hiervoor nog zwaarder gestraft worden. Een rijverbod voor meerdere jaren lijkt me hier op de plaats. We moeten hier zeker denken aan de eventuele slachtoffers. Waar moeten zij terecht? De verzekering gaat zich zeker terugtrekken in dit geval.

S*m.martens 4th November 2015 11:11

Elke dág 55 chauffeurs zonder rijbewijs voor rechter

Ik ben het er ook mee eens dat je personen die rijden zonder rijbewijs, harder moet straffen. Een rijverbod voor meerdere jaren? Dat lijkt me niet op zijn plaats, want die personen reden tijdens hun rijverbod ook terug rond zonder rijbewijs. Deze personen hebben al iets ongepast gedaan waardoor hun rijbewijs werd afgenomen. Als je dan nog het 'lef' hebt om zonder rijbewijs rond te rijden, zal een langer rijverbod niet helpen. Vroeg of laat stappen zij toch in hun auto. Straf deze personen op een andere manier. Geldboetes of therapieën i.v.m. verkeer zijn hier meer op zijn plaats denk ik.

Het feit dat er zoveel mensen rondrijden zonder rijbewijs, maakt me enigszins ook een beetje bang. Kijk maar naar de doodrijder van Merel. Die had ook geen geldig rijbewijs meer, en dat zijn vaak de personen waar je voor moet oppassen. Want zij hebben in het verleden al eens te hard gereden of iets anders gedaan.

Sofie.DeWolf 5th November 2015 20:57

Elke dag 55 chauffeurs zonder rijbewijs voor de rechter

Mijn mening sluit meer aan bij de mening van S*m dan aan de mening van Jari. Een langdurig rijverbod lijkt mij als straf niet op z'n plaats, omdat de chauffeurs zich daar toch niets van aantrekken. Een geldboete of een werkstraf lijkt mij meer gepast. Een geldboete raakt mensen wel. Therapieën, zoals S*m aanhaalde, lijkt mij ook een goed idee. Op deze manier kunnen ze tot inzicht komen over wat ze juist verkeerd hebben gedaan, want geloof het of niet, wegpiraten weten niet altijd wat ze verkeerd gedaan hebben.
Misschien kunnen autobouwers hun wagens ook aanpassen. Zo kunnen nieuwe wagens misschien het rijbewijs als sleutel aanvaarden. Op deze manier is er geen sleutel meer nodig en kunnen enkel mensen met een rijbewijs achter het stuur kruipen. Natuurlijk is het altijd mogelijk dat een vriend zijn rijbewijs uitleent, maar als er dan iets gebeurt moet die vriend hiervoor opdraaien. Als hij weet wat de risico's inhouden, hoop ik dat hij zijn rijbewijs toch niet zal uitlenen. Rijbewijzen kunnen natuurlijk ook nagemaakt of gestolen worden, maar dat kan met gewone autosleutels ook.

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:27.