"Voor het eerst Russische bombardementen in zuiden Syrië"
Syrische rebellen verdenken Rusland ervan achter luchtaanvallen te zitten in de zuidelijke provincie Deraa. Volgens de Yarmouk Brigade werden doelen in Tel al-Harah woensdagnacht gebombardeerd. Als Moskou achter de aanval zit, is het voor het eerst dat de Russische luchtmacht zo vlakbij de hoofdstad Damascus en de Israëlische grens bombardeert.
Tel al-Harah ligt op zo'n twintig kilometer van de Israëlische grens. 'Het waren hoogstwaarschijnlijk Russische vliegtuigen', aldus Bashar al-Zoubi, een hoge functionaris van de Yarmouk Brigade. Deze rebellengroep, die behoort tot het gematigde Vrije Syrische Leger (FSA), opereert in Deraa. De brigade gaat ervan uit dat het Russische gevechtsvliegtuigen zijn omdat de verzwakte Syrische luchtmacht geen nachtaanvallen uitvoert. Ook het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten, dat samenwerkt met activisten op de grond, gaat ervan uit dat Rusland achter het bombardement zit. Wie bombardeert Rusland? Moskou zegt dat het strijders en bases van Islamitische Staat (IS) en het aan Al Qaida gelieerde Al Nusra bombardeert. Deze luchtaanvallen vinden plaats in het noorden en westen van Syrië. Volgens gematigde rebellengroepen en de VS bombarderen de Russen echter ook pro-Westerse strijders. De Russen zouden het Syrische leger zo willen helpen terrein terug te veroveren in het noordwesten. Als Rusland de bombardementen erkent, zal het vrijwel zeker aanvoeren dat Al Nusra het doelwit was. In tegenstelling tot IS, is Al Nusra wel actief in het zuidelijke Deraa. Dit filiaal van Al Qaida was de afgelopen twee jaar in gevechten verwikkeld met onder andere de Yarmouk Brigade. Al Nusra beschuldigde de brigade ervan banden te hebben met IS. Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/-...syrie-bbfec596/ Mening: Allereerst wil ik vermelden dat men hier enkel maar veronderstellingen maakt, niemand is zeker van zijn stuk. Zo ontstaan meer en meer oorlogen en strijden, waarvan deze nutteloos zijn. Ik vind het goed dat men tegen de IS of Al Nusra ingaat, dit omdat deze een slechte achterliggende gedachten hebben. Natuurlijk hoop ik zelf dat deze oorlog zo snel mogelijk stopt vooral voor de inwoners van dat land. Het was een rijk, gezond land en dit wordt door enkel maar godsdienstige gedachten naar de knoppen geholpen. Zowel Amerika en Rusland helpen dit zo snel mogelijk gedaan te maken, maar volgens mij op een verkeerde manier. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:52. |