Groen: 'Vervang bedrijfswagens met mobiliteitsbudget'
Zeven op de tien Vlamingen zijn voor een hervorming van het systeem van bedrijfswagens naar een ruimer en vooral vrijer mobiliteitsbudget voor alle werknemers. Dat besluit Groen uit een enquête uitgevoerd door iVox. Hoog tijd dus om er werk van te maken, vinden de groenen.
Door de hoge loonkost is het voor een werkgever vandaag aantrekkelijker om werknemers te betalen met een auto of een tankkaart dan in euro’s. 'In 2015 loopt de steun aan salariswagens op tot bijna vijf miljard euro, meer dan we vandaag uitgeven aan NMBS, De Lijn en MIVB samen. Het systeem is totaal ontspoord', hekelt Groen-voorzitter Meyrem Almaci. Slechts een handvol Vlamingen beseft volgens Groen ten volle hoeveel belastinggeld er naar de salariswagens gaat. Bovendien vindt één op de twee Vlamingen het huidige systeem onrechtvaardig en ziet meer dan de helft het als voornaamste oorzaak van luchtvervuiling. Hoog tijd dus voor een hervorming, vinden de groenen. Ze pleiten voor een mobiliteitsbudget in de vorm van een flexibel belastingkrediet, waardoor werknemers meer loon én vooral meer vrijheid zouden krijgen om zelf te beslissen hoe ze naar het werk gaan. Fietsers krijgen wel een bonus. Tot 2.780 euro per jaar Afhankelijk van de afstand tot je werk, kan het budget dat Groen voor ogen heeft oplopen van minstens 700 tot 2.780 euro per jaar. Wat overblijft na je vervoersonkosten mag je houden. Het geld om dat te betalen, zo’n 4,1 miljard euro, haalt Groen bij de huidige trein- en busabonnementen, de kilometer- en de fietsvergoedingen. En natuurlijk bij de bedrijfswagens. De partij wil de steun aan salariswagens met een kwart terugschroeven, van 1,2 tot nog 0,9 procent van het bbp - 'het niveau van Duitsland'. Aan de grote groep wagens die nodig zijn voor de dagelijkse werking van de bedrijven, raken de groenen niet. Groen ziet een groot draagvlak voor haar voorstel. De belangrijkste argumenten die blijken uit de enquête bij 1.134 Vlamingen zijn de vrije keuze, het gegeven dat elke werknemer er recht op heeft en de stopzetting van het subsidiëren van het privégebruik van de bedrijfswagens door de overheid. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151028_01942566 Datum: 28/10/2015 Eigen mening: Ik deel de mening van de politieke partij Groen. Ik vind het niet kunnen dat er bijvoorbeeld zoveel bedrijfswagens in België zijn. Ten eerste zorgen die voor milieuvervuiling, want de mensen die hiermee rijden gebruiken deze wagen zeer veel en voor grote afstanden. Ten tweede gebruiken deze mensen hun bedrijfsauto ook voor activiteiten die niets met hun job te maken hebben. Ze vertrekken ermee op vakantie, rijden naar de winkel om de hoek...Wie een bedrijfswagen heeft, gebruikt volgens mij veel meer de auto dan iemand die dit niet heeft. Daarbovenop kunnen sommigen ook gratis tanken met hun tankkaart. Dit stimuleert deze mensen enkel toch nog meer om de auto te nemen? Als men iets aan de milieuvervuiling wilt doen, zal er toch een verandering moeten komen in dit systeem. Geef hen extra bonussen als ze met de fiets komen bijvoorbeeld. De bedrijven kunnen misschien eenmaal per maand oproepen tot het gebruiken van het openbaar vervoer. Of misschien moet men het carpoolen ook wat meer onder de aandacht brengen, zodat de werknemers met minder auto's gaan werken. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:00. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.