"Levensgevaarlijke situaties" door sabotageacties spoorbonden
Het treinverkeer in de regio Luik en Aarlen is vanochtend sterk verstoord als gevolg van de aangekondigde acties van de socialistische vakbond. Er rijdt daar geen enkele trein. De ACOD heeft in het Luikse en in Aarlen verschillende stakingsposten geïnstalleerd, evenals in Ronet (Namen). Ook de seinposten van Visé (Wezet) en Flémalle zijn gesloten sinds gisterenavond. Er zijn afgelopen nacht bovendien opnieuw daden van sabotage aan het spoor vastgesteld. Dat zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. Ook bij een vorige spoorstaking was dat het geval. Infrabel gaat klacht neerleggen.
Volgens Infrabel zijn vannacht opnieuw twee daden van sabotage vastgesteld aan het spoor. Meer details geeft Infrabel niet. "Het ging om daden tegen de spoorveiligheid. De schade is intussen hersteld", aldus Petit. Infrabel gaat klacht neerleggen tegen onbekenden. In Luik en Aarlen werden fakkels en toortsen op het spoor gegooid. Dat zorgt voor een levensgevaarlijke situatie, veroordeelt Infrabel. "De stakers lopen er niet meer op de sporen, maar gooien vanop de perrons fakkels en toortsen in de sporen. Daardoor moet het treinverkeer iedere keer worden onderbroken en moeten de bestuurders uiterst alert zijn", aldus Petit, die het heeft over een levensgevaarlijke situatie en een zware inbreuk tegen de spoorveiligheid. "Dat zorgt ook voor veel verwarring. Treinbestuurders zijn zo getraind dat ze de kleur rood interpreteren als een gevaarlijke situatie", aldus de woordvoerder. Vooral hinder in het zuiden Vanaf gisterenavond om 22 uur wordt er een dag lang actiegevoerd in Oost- en West-Vlaanderen, en in de regio's Luxemburg, Namen, Luik en een deel van Waals-Brabant. Vanaf vanavond is het de beurt aan Vlaams-Brabant, Limburg en Antwerpen in Vlaanderen, en Henegouwen en een deel van Waals-Brabant in Wallonië. Met de acties protesteert men tegen de spoorplannen van minister Jacqueline Galant en tegen het moeizame sociale overleg. De grootste hinder op het spoor wordt in het zuiden van het land verwacht. De Vlaamse vleugel van de socialistische spoorbond, ACOD Spoor, beperkt zich tot voornamelijk sensibilisering en informatievergaderingen, met beperkte hinder voor de reiziger. "Daar zijn het vooral de conducteurs die het werk hier en daar neerleggen", aldus de NMBS-woordvoerster. Voor het goederenvervoer is er wel een stakingsaanzegging van 48 uur. Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit bevestigt dat de impact van de actie in Vlaanderen momenteel beperkt is, al zijn er verspreid wel enkele afgeschafte treinen. Het meeste hinder is er voor het treinverkeer komende uit Luik richting Leuven en Brussel, zegt hij. Algemene 24 urenstaking Ook het internationale treinverkeer zal hinder ondervinden, met vooral gevolgen voor Thalys en ICE. De Eurostar- en TGV-treinen zouden gevrijwaard blijven van problemen. In de provincie Luik vindt er vandaag overigens een algemene 24 urenstaking plaats, georganiseerd door de socialistische vakbond. Bij de stations van Namen en Luik zijn gisterenavond twee stakingsposten geïnstalleerd, zo maakte spoornetbeheerder Infrabel bekend. "Een stakingspost bij Namen blokkeert de lijn 62 naar Dinant. Een andere post in Luik blokkeert de lijn 34 naar Herstal", aldus de woordvoerster. Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/economie/-le...onden-a2494175/ Mening: Het artikel gaat over de treinstakingen in België. Ik vind dat mensen die beslissen om te staken hun eigen ruiten inslaan. Wat is het voordeel dat mensen uit stakingen halen? Ze kunnen beter hun ongenoegen op een andere manier uiten dan, mensen die er niets mee te maken hebben, in gevaar te brengen of hen hun mobiliteit af te nemen. Staken kost de staat alleen maar geld en dat zal de stakers dus ook niet ten goede komen. Alle stakers kunnen dus beter gaan werken en er het beste van maken in plaats van te handelen met hun emoties. Ze zullen veel meer bereiken door hun goede wil te tonen. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:24. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.