Alle kinderen naar de logopedie?
Een op drie kinderen in het lager onderwijs gaat tegenwoordig wel eens naar de logopedie of een andere specialist voor hulp bij leerproblemen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen. Buitenschoolse hulp bij schoolse zaken lijkt normaal te worden.
'Denk niet dat wij van Lander een superkind willen maken', zegt papa Tom. 'Die suggestie stoort me. Wij willen gewoon het beste voor ons kind.’ Ook logopedisten spreken tegen dat hun patiënten te hoge verwachtingen stellen in hun kinderen. Ik heb echt niet het gevoel dat ouders hier zomaar naartoe stappen', zegt logopediste Hilde Niessen. 'De meesten wachten een signaal af van de school, dat het niet meer gaat, en stappen dan pas naar de arts voor een voorschrift.' Toch stellen onderwijsspecialisten vraagtekens bij die normalisering van buitenschoolse hulp. 'Wanneer hebben we de gedachte losgelaten dat de leraar in de klas de beste is om al onze kinderen te onderwijzen?’, vraagt Stefan Grielens van de Vrije CLB-Koepel. Professor Martin Valcke van de UGent beaamt: 'We moeten ophouden elk probleem buiten de klas te plaatsen.' De Vrije CLB-koepel pleit er daarvoor om om logopedisten binnen de schoolteams op te nemen. 'Dan is die hulp ook toegankelijk voor ouders die niet de weg vinden, of de middelen hebben om een specialist te betalen.' Stappen we te snel naar de specialist met onze kinderen? Of legt het succes van logopedie de tekortkomingen van scholen bloot? Bron: De standaard 17/10/15 http://www.standaard.be/cnt/dmf20151016_01924280 Eigen mening:Ik vind dat er tegenwoordig veel te veel druk ligt op de kinderen. Op school moeten ze zo veel kennen en leren, na school hebben ze meestal nog drie hobby’s. Als ze dan nog eens naar een logopedist moeten word het misschien te veel. Maar aan de andere kant hebben sommige kinderen deze begeleiding wel nodig. Het feit dat ze een logopedisten in het schoolteam willen verwelkomen zou een prima oplossing zijn voor mensen die de specialist niet kunnen betalen. Als de logopedist vanuit school werkt kan hij ook rechtstreeks advies geven aan de leerkrachten. |
Reactie
Ik ga akkoord met Jade dat logopedisten in een schoolteam kunnen helpen bij ouders die niet meteen aan een logopedist denken of dit niet kunnen betalen. Op deze manier kunnen kinderen veel meer bereiken en zijn de ouders dicht betrokken. Toch heb ik een kritische kijk op de uitspraak van Martin Valcke. We zouden de gedachte hebben losgelaten dat de leerkracht het beste onze kinderen kan onderwijzen. Ik ga hier niet volledig mee akkoord. Onze leerkrachten zijn hier inderdaad voor opgeleid, maar dat wil niet zeggen dat elke leerkracht in staat is om een heterogene klas perfect te onderwijzen. Om dat te doen is er wellicht veel differentiatie nodig, moet er aandacht besteed worden aan de vele leerstijlen, aan hoe de leerlingen best leerstof kunnen onthouden (visueel, symbolisch, ...). Ik vind het dan ook niet verwonderlijk dat er ook naar buitenschoolse hulp gezocht wordt. Tot slot, wie heeft nooit hulp gekregen in de lagere school bij het maken van huiswerk van de ouders? Dat is ook een zekere vorm van 'buitenschoolse hulp'.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:44. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.