Groene wagen wordt goedkoper
De Vlaamse regering heeft de tarieven voor de nieuwe, groenere verkeersbelastingen vastgelegd. Vervuilende wagens worden duurder en groene wagens goedkoper.
Wagens op aardgas, elektrische auto's en plug-in hybrides betalen vanaf 1 januari niet langer belasting op inverkeersstelling (BIV) of jaarlijkse verkeersbelasting. De nieuwe regeling geldt voor particuliere en bedrijfswagens. Voor leasingauto's kon, zoals bekend, nog geen regeling worden uitgewerkt. Geen BIV groene wagens Elektrische wagens en waterstofwagens betalen geen BIV. Ook wagens op aardgas (CNG) en plug-in hybrides krijgen een vrijstelling, al is die beperkt tot 2020 omdat het om overgangstechnologieën gaat. Voor benzines en dieselwagens worden de normen bijgesteld in functie van de reële uitstoot, met het grootste financiële effect voor de Euro 6-diesels. Ook voor de jaarlijkse verkeersbelasting geldt een vrijstelling voor elektrische wagens en waterstofauto's en een vrijstelling tot 2020 voor wagens op aardgas en plug-in hybrides. Voor auto's op diesel of benzine zal het tarief nog steeds worden berekend aan de hand van de pk van het voertuig. Nieuw is een bonus of malus in functie van de uitstoot. Het ijkpunt is een CO2-uitstoot van 122 gram per kilometer. Voor elke gram meer stijgt de fiscale pk met 0,30 procent en voor elke gram minder daalt hij met 0,30 procent. LPG-wagens krijgen een korting tot maximaal 100 euro. Nieuwe inschrijvingen De precieze berekening hangt af van het specifieke model. Zo stijgt voor een Volvo V40 met Euro 5-dieselmotor de BIV van 371 euro naar 479 euro. De verkeersbelasting stijgt van 243 euro naar 256 euro. Voor een V40 met Euro 5-benzinemotor stijgt de BIV van 146 euro naar 164 euro, terwijl de verkeersbelasting daalt van 243 euro naar 208 euro. De grootste bijstelling is er voor de BIV op Euro 6-diesels. Die gaat voor bijvoorbeeld een Volkswagen Golf van 50 euro naar 385 euro. De nieuwe regels gelden enkel voor inschrijvingen vanaf 1 januari. Voor bestaande wagens verandert er niets, ook niet aan de jaarlijkse belasting. "Er zitten belastingverhogingen in het systeem," geeft minister van Financiën Annemie Turtelboom aan, "maar ook verlagingen. De hogere belastingen zijn te vermijden. Je kan binnen budget een wagen kopen die milieuvriendelijker is en lager wordt belast." Leasingwagens Voor leasingwagens, zo'n 10 procent van het aantal auto's op onze wegen, verandert er niets, omdat er geen akkoord kon worden gesloten met het Brussels en het Waals gewest. "Een dergelijk akkoord zit al veertien jaar geblokkeerd", aldus Turtelboom. "Dan heb je de optie om iets of niets te doen. Voor ons was het geen optie om nog te wachten." Het nieuwe systeem levert de regering volgens simulaties een meeropbrengst van 45 miljoen euro op, al verlaagt dat natuurlijk als consumenten hun gedrag snel blijken bij te stellen. Zo'n 5 miljoen wordt gebruikt om de eerder besliste premies voor emissievrije wagens te betalen. Bron: http://moneytalk.knack.be/geld-en-b...mal-617861.html Eigen mening: Ik vind het een zeer goede zaak dat ze eindelijk de belastingen op groene wagens eens gaan herzien. De laatste tijd wordt er enkel gesproken over het feit dat ze op dieselwagens de taks op gaan trekken en dat de bevolking slim moet kiezen én beter zou overstappen naar een groene (elektrische) wagen. Ik vroeg me dan ook vaak af: "overstappen naar dat soort wagens is toch veel te duur?". De aankoop van groene wagens is ook duur. Ik ben dan ook al een tijdje van mening dat de regering taksen, BIV en tanken in een groene wagen goedkoper moet maken. Volgens het artikel is het eindelijk zo ver. Een prima zaak dus! Misschien wordt het dan stilaan tijd dat we overschakelen naar een elektrisch voertuig?! |
Ook ik vind dit een stap in de goede richting. Als men alleen maar de vervuilende dieselwagens extra gaat belasten kan men dat categoriseren als een typische belastingverhoging. Nu men de groene wagens minder gaat belasten en taxeren krijg je dus een verschuiving van belasting. De grotere inkomsten die men genereert via de dieselwagen gaat men (deels) 'investeren' in groenere modellen. Wel vrees ik dat de aankoopprijs voor groenere wagens nog steeds te hoog zal zijn voor een doorsnee gezin.
De oplossing hierin zou kunnen zijn dat een gezin die een elektronische wagen aankoopt deze kan inbrengen in zijn persoonlijke belastingaangifte net zoals men doet voor bijvoorbeeld de aankoop van een huis (inbreng hypotheeklening). Zo recupereert men toch een deel van de kosten en zal de uiteindelijke aankoopprijs gelijk getrokken worden met de huidige diesel of benzine wagens. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:10. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.