Jennifer Lawrence klaagt loonkloof tussen mannen en vrouwen in Hollywood aan
De Amerikaanse actrice Jennifer Lawrence heeft in een opiniestuk kritiek geleverd op de discriminatie van vrouwen in de filmwereld. Lawrence is zelf de best betaalde actrice in Hollywood, maar ze klaagt aan dat de mannelijke sterren nog altijd een pak meer kunnen opstrijken.
‘Ik heb het gehad met pogingen om op een ‘lieve’ manier te zeggen wat ik denk’, zo schrijft ze op Lenny, het onlinemagazine van actrice Lena Dunham (‘Girls’). De loonkloof tussen mannen en vrouwen kwam eind vorig jaar aan het licht nadat het computernetwerk van Sony Pictures gehackt werd. Uit de e-mails die daardoor openbaar werden, bleek onder meer dat de actrices Jennifer Lawrence en Amy Adams voor hun rol in de film ‘American Hustle’ heel wat minder goed betaald werden dan hun mannelijke tegenspelers, zoals Christian Bale en Bradley Cooper. ‘Ik was niet boos op Sony, ik was boos op mezelf. Ik had gefaald als onderhandelaar’, zo schrijft Lawrence, bekend van films als ‘Silver Linings Playbook’ en ‘The Hunger Games’. ‘Ik wilde niet als ‘lastig’ of verwend’ overkomen’, vervolgt ze. ‘Tot ik de loonlijst op het internet zag en me realiseerde dat elke man waarmee ik samenwerkte zich absoluut geen zorgen maakt over hoe ‘lastig’ en ‘verwend’ hij overkomt.’ Volgens het Amerikaanse magazine Forbes was Robert Downey Jr. vorig jaar de best betaalde acteur in Hollywood, met een inkomen van 80 miljoen dollar. Lawrence verdiende als best betaalde actrice 52 miljoen dollar. Eigen mening: Het is toch hartverwarmend dat een mens die meer dan 50 miljoen euro opstrijkt per jaar ook omkijkt naar haar collega's. Haar collega's of toch de vrouwen worden minder betaald voor hun acteerwerk. Het is toch een groot probleem dat een man 2 miljoen verdient en een vrouw 1,5 miljoen euro op een jaar. Ik denk persoonlijk niet dat de acteurs en actrices in Hollywood te klagen hebben over hun loon als je kijkt naar wat anderen verdienen over de hele wereld. De stelling maakt geld gelukkig ligt onder vuur. Want zelfs als je 5 miljoen euro per jaar verdient wat toch al een mooi bedrag is dan is het nog niet genoeg om te overleven blijkbaar. Heel mooi dat Jennifer Lawrence het opneemt voor haar collega's maar ze had in die tijd misschien beter een reclamespot gedaan of nog een gastrol ergens dan was de kloof kleiner geweest. Bron: Destandaard.be, geraadpleegd op 14/10/15, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151014_01918371 |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:44. |