Volkswagen geeft toe: 11 miljoen auto's met fopsoftware
De Duitse autobouwer Volkswagen geeft toe dat er wereldwijd 11 miljoen auto's zijn uitgerust met software die ervoor zorgt dat de uitstoot van schadelijke stoffen tijdens laboratoriumtests lager uitvalt dan in het dagelijkse gebruik. Om de crisis die hieruit voortvloeit de baas te kunnen, zet de grootste autobouwer ter wereld alvast 6,5 miljard euro opzij.
lees ook Hoe Volkswagen jarenlang uitstoottests kon omzeilen De provisie wordt opgenomen in de resultaten van het derde kwartaal. Omdat er nog allerlei onderzoeken in volle gang zijn, kan het uiteindelijke bedrag nog veranderen. "De resultaatdoelstellingen van de groep voor 2015 zullen als gevolg hiervan bijgesteld worden", aldus Volkswagen. Meteen na de winstwaarschuwing verloor het aandeel op de beurs van Frankfurt 20 procent. Gisteren had het aandeel al 18,6 procent verloren toen de beurs voor het eerst opende na de onthulling van het schandaal in de VS. In de mededeling waarin VW de volledige omvang van de fraude toegeeft, laat het bedrijf weten dat "we het vertrouwen van onze klanten zullen moeten terugwinnen" en dat "er hard wordt gewerkt om de afwijkingen met technische middelen weg te werken." Na de VS ook wereldwijd De Amerikaanse milieudienst EPA bracht de zaak vorige week vrijdag aan het rollen. Die was aan de weet gekomen dat Volkswagen al sinds 2008 dieselauto's uitrust met software die uitstoottests omzeilt. In Amerika ging het om Volkswagens Jetta, Beetle en Golf, en Audi’s A3 die tussen 2008 en 2015 gebouwd werden en een 2.0-dieselmotor hebben. Tot vandaag had men weet van 482.000 auto’s, alleen in de VS. Maar Volkswagen geeft nu dus toe dat de omvang van de fraude veel groter is en er wereldwijd maar liefst 11 miljoen auto's uitgerust zijn met de gewraakte software. Bron: www.deredactie.be Eigen mening: Alle bedrijven en landen die inspanningen doen om onze planeet te redden, zullen zeker en vast verontwaardigd zijn over deze ontdekking door EPA. Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf echt liever zijn ingenieurs inschakelt om een systeem te bedenken om testen te omzeilen dan naar een constructieve oplossing te zoeken om de CO-uitstoot te verlagen. Ik was misschien ook niet enige die geschokt was dat het om volkswagen ging. Het 'oeroude' betrouwbare merk. Dit kan ook de reden zijn dat zo'n bedrijf daar net mee wegkwam. |
Het gaat zelfs verder. In navolging van het schandaal rond Volkswagen, voerde het lab van Thomas More opleiding Autotechnologie de Europese emissietest uit voor VTM Nieuws. Docent Mark Pecqueur gaf toelichting. Zo gaf hij ook nog mee dat volgens hem alle constructeurs proberen 'te foeteren' met hun gegevens. Vertaald: eigenlijk is geen enkel resultaat van de constructeurs volledig betrouwbaar. Byebye schoon milieu dus!
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:34. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.