actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Onderwijsvisie (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=471)
-   -   Schoolresultaat hangt af van leraar (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=56062)

S*m.martens 19th September 2015 22:24

Schoolresultaat hangt af van leraar
 
Schoolresultaat hangt af van leraar

Of een leerling geslaagd is voor een toets of een taak, hangt soms sterk af van de leerkracht. Dat blijkt uit een masterproef aan de Universiteit van Antwerpen. Een groep van 69 verschillende leerkrachten moest allemaal dezelfde taak beoordelen. Terwijl sommigen een drie gaven, gaven anderen een negen.

De Onderwijsinspectie is zich bewust van het probleem en pleit voor een betere evaluatie van leerlingen. Leerkrachten moeten bijvoorbeeld meer met mekaar praten over hun manier van punten geven.

http://nieuws.vtm.be/binnenland/159...t-af-van-leraar

Eigen mening: Ik weet uit eigen ervaring dat evalueren niet gemakkelijk is. We hebben ooit met de studenten wiskunde dezelfde toets beoordeeld. De scores waren zeer verdeeld. Zo zie je maar dat iedereen anders denkt over evalueren. Zoals in het filmpje vermeld moeten vakleerkrachten duidelijk overleggen met elkaar. Objectief evalueren is moeilijk en dit zal nooit helemaal lukken. Door te overleggen, gaan leerlingen wel geen puntenverschil hebben bij verschillende leerkrachten. Wat ik belangrijk vind bij evalueren is dat de leerkracht een verbetersleutel maakt met puntenverdeling. Hiermee kan je makkelijker en objectiever evalueren.

M*rel.Marissen 20th September 2015 12:00

Ik vind het absoluut niet verbazingwekkend dat de resultaten op eenzelfde toets zo sterk uiteenlopend kunnen zijn afhankelijk van wie de toets beoordeeld. Zoals Sam ook zegt, het is moeilijk om heel objectief te evalueren. Ook al leg je met verschillende leerkrachten een verbetersleutel vast, dan nog gaan deze verschillende mensen de toetsen anders beoordelen, denk ik, omdat de ene een antwoord sneller juist rekent wanneer het in de richting komt van wat ze willen horen.
Sommige leerkrachten maken zelf nog interpretaties van wat de leerling zou kunnen bedoelen. Ik heb al meermaals meegemaakt dat twee leerlingen hetzelfde antwoord neerschrijven en toch een andere score krijgen op de vraag, puur doordat de leerkracht dacht: "Leerling X zal dit bedoelen maar kan het niet helemaal goed verwoorden, dus geef ik hem zoveel punten. Leerling Y daarentegen zou dit goed moeten kunnen verwoorden, dus hij zal het wel niet juist bedoelen."
Hopelijk komen er nog heel wat onderzoeken over hoe men objectiever en gelijker kan evalueren, want op dit moment zitten er nog heel wat hiaten in ons evaluatiesysteem.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:51.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.