Colruyt beloont klanten die in daluren winkelen
Colruyt beloont klanten die in daluren komen winkelen
Colruyt houdt een opvallend proefproject: de supermarktketen geeft in een van haar filialen korting en extra spaarpunten aan klanten die tijdens de daluren komen winkelen. Het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) onderzoekt samen met onder andere De Lijn, Comeos, Colruyt en De Fietsersbond hoe het klanten kan aanmoedigen om gespreider naar de supermarkt te gaan. Liefst ook met de fiets of de bus. Ze hebben concrete voorstellen, die het komende jaar worden onderzocht. ‘Zo kan een supermarkt korting geven op producten voor klanten die in daluren winkelen. Of ze extra spaarpunten geven’, zegt Johan Boonen van VIM. ‘Een supermarkt kan ook alternatieve vervoersmiddelen promoten, door bijvoorbeeld fietskarretjes ter beschikking te stellen. Die kan je achter je fiets hangen om flessen water of een bak frisdrank in te zetten. Ook informatieborden over de drukste winkelmomenten kunnen mogelijk verhinderen dat we allemaal op hetzelfde moment gaan winkelen.’ Zeven uur minder vrijetijd Supermarktketen Colruyt is in juni begonnen met zo een proefproject: een beperkt aantal klanten krijgt korting of spaarpunten als ze de spitsuren vermijden. Klanten die hun boodschappen afhalen, krijgen een korting op de servicekosten van zo’n 4,5 euro. Het proefproject loopt voorlopig in één winkel. ‘Vlamingen zijn gewoontedieren, ze buiten de spitsuren hun boodschappen laten doen is niet vanzelfsprekend. Zeker als ze de auto niet mogen gebruiken. We kunnen echt niet zonder. De klant van nu heeft, door zijn drukke leven, ook 7 uur minder om aan vrijetijd te besteden dan zijn ouders. De druk is enorm toegenomen, we zijn continu gehaast. We moeten dat verlies ergens goedmaken en daarom nemen we zo vaak de auto’, zegt retailexpert Jorg Snoeck van Retail Detail. Tegen juni volgend jaar zal blijken of supermarkten erin slagen klanten tijdens de daluren te laten winkelen. Dan zit het proefproject erop. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150805_01806624 Datum: 06/08/2015 om 06:02 Mening Iedereen kent de frustratie van ellenlange wachtrijen aan de kassa van de supermarkt. Het lijkt wel alsof iedereen altijd op dezelfde dag en op hetzelfde uur beslist om naar de winkel te gaan. Dit is zowel frustrerend voor de mensen die komen winkelen als voor het personeel. Mensen die komen winkelen voelen zich ongemakkelijk omdat iedereen dicht op elkaar gepropt is en je precies geen tijd krijgt om rustig na te denken over wat je gaat kopen. Het personeel moet erop toezien dat er voldoende voorraden aanwezig zijn om te voldoen aan de wensen van de klanten, dit is een stresserende taak als het druk is in de winkel. De kassabedienden worden geconfronteerd met geïrriteerde klanten die het beu zijn van in de rij te staan en die vinden dat het allemaal niet snel genoeg gaat. Redenen genoeg om ideeën te ontwikkelen voor het vermijden van deze situaties. Langs de andere kant denk ik dat je hiermee ook mensen kan benadelen. Er zijn mensen die een strak werkschema hebben en niet kunnen kiezen om buiten te spitsuren naar de winkel te gaan. Door deze mensen geen voordelen te geven, worden ze tekort gedaan. In het artikel staat het idee dat supermarkten een groot bord plaatsen waarop de drukste momenten aangegeven worden. Dit vind ik een heel goed idee. Mensen die veel tijd hebben zullen hierdoor eerder kiezen voor een rustiger moment, zeker oudere mensen. Het is moeilijk om iets te vinden waarmee iedereen tevreden is, maar door ernaar te streven kom je al een heel eind. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:37. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.