Koekjes hebben weerslag op mentaal welzijn
‘Koekjes hebben weerslag op mentaal welzijn’
Koekjes en andere zoete lekkernijen die transvetten bevatten, hebben negatieve effecten op de manier waarop gevoelens gekanaliseerd worden. Dat blijkt uit onderzoek aan de universiteit van San Diego dat gepubliceerd werd in The Journal of Health Psychology. Wetenschapster Megan Holt onderzocht 5.000 personen op de invloed die transvetten hebben op de gevoelswereld. Uit de studie zou blijken dat transvetten knoeien met de wijze waarop gevoelens gereguleerd worden. Personen die meer transvetten hadden gegeten hadden opvallend meer moeite om hun gevoelens te controleren. Verder was het voor deze testpersonen moeilijker om de emoties van anderen in te schatten en lag hun bewustzijn van hun eigen gevoelens beduidend lager. Het zijn vooral de artificiële transvetten, die terug te vinden zijn in koekjes en andere gebakjes om ze langer vers te laten lijken, die een rommeltje maken van onze gevoelsbeleving. Transvetten die - in mindere mate - te vinden zijn in vlees en melkproducten, zouden minder invloed hebben. Onderzoekster Holt roept op om zo weinig mogelijk transvetten te eten. ‘We moeten er ons goed van bewust zijn dat hetgene wat we eten een invloed heeft op ons psychologisch welzijn.’ Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150608_01720186 Datum: 08/06/2015 om 16:19 Mening Toen ik de titel van het artikel las, was ik meteen geďnteresseerd. Niet zo lang geleden las ik een artikel over de relatie tussen het eten van chocolade en het humeur van vrouwen. Daaruit bleek dat vrouwen die op regelmatige basis pure chocolade eten gelukkiger zijn dan vrouwen die dit niet doen. Andere artikels heb ik ook reeds gelezen. Bijvoorbeeld een artikel dat zei dat zowel mannen als vrouwen ongelukkig worden van het veelvuldig consumeren van suiker. Volgens dit artikel kan het eten van koekjes eveneens jouw humeur bepalen. In het artikel wordt gesproken over transvetten. Mensen die een goede basiskennis biologie/chemie hebben, kunnen zich iets voorstellen bij transvetten. Mensen die nog nooit van deze term gehoord hebben kunnen zich er niets bij voorstellen. Daarom vind ik dat het artikel eerst in het kort zou moeten uitleggen wat transvetten juist zijn. Er kan onmogelijk verwacht worden dat iedereen dit opzoekt op het internet, niet iedereen heeft hier tijd/zin voor. Daarbuiten vind ik het artikel persoonlijk te bondig. Er worden te weinig concrete voorbeelden gegeven en lezers die hun levenswijze effectief willen aanpassen om gezonder te gaan leven, hebben nood aan deze voorbeelden. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:18. |