Gevangenen met psychische stoornissen verwaarloosd in Amerikaanse gevangenissen
In Amerikaanse gevangenissen schuwen cipiers pepperspray en elektroshocks niet om gevangenen met psychische stoornissen in bedwang te houden. Soms met de dood van gedetineerden tot gevolg.
‘Gevangenen met mentale problemen worden geslagen, met pepperspray bespoten of krijgen elektrische schokken toegediend met stroomstootwapens’, zegt Jamie Fellner van Human Rights Watch (HRW). ‘Gebroken botten, snijwonden en brandwonden zijn daar meestal het gevolg van. Soms gaat de gevangene zelfs dood.’ Volgens het rapport dat gisteren gepubliceerd is, kampt naar schatting een op de vijf gevangenen in de VS met een ernstige psychische aandoening, zoals schizo*frenie of bipolaire stoornis. In de cel blijft hun ziekte doorgaans onbehandeld, omdat er onvoldoende zorg kan worden geboden. Daardoor gedragen gedetineerden zich vaak ‘raar’, of worden ze in de ogen van het personeel gevaarlijk. Waarschuwingsschot Een van de tragische voorbeelden in het rapport is Nick Christie, een 62-jarige man met astma die kort daarvoor gestopt was zijn medicatie te nemen tegen depressie en angstaanvallen. Het rapport beschrijft ook hoe er pepperspray in de cellen van gevangenen gespoten wordt om hen koest te houden. ‘Dat werkt als een waarschuwingsschot’, zegt de psychiater Terry Kupers. ‘Gehoorzaam of je kunt nog meer of nog erger verwachten. Maar die logica werkt niet bij een mentaal zieke gevangene. Hij begrijpt niet dat die spray een waarschuwing is of waarom die spray er überhaupt is.’ In een video van HRW is te zien hoe gevangenen met een psychische aandoening niet altijd de nodige medische aandacht krijgen. Dat er zoveel geesteszieken in gevangenissen terechtkomen, schrijft Human Rights Watch toe aan het sluiten van veel publieke psychiatrische instellingen in de VS. Bron: De Standaard Datum: 12 mei 2015 Mening: Naar mijn mening is het belangrijk om gedetineerden in gevangenissen voor te bereiden op een re-integratie in de maatschappij. Praktijken zoals hierboven vermeld zijn hierbij ontoelaatbaar en nefast. Als eerste stel ik mij al de vraag hoe het komt dat er zoveel psychisch gestoorden in gevangenissen verblijven in plaats van in psychiatrische instellingen e.d.. Ten tweede stel ik mij de vraag of de opleiding van de cipiers wel op maat is en of controles op de cipiers überhaupt gebeuren. Zo niet, kunnen zij deze praktijken blijven verderzetten en zal er niet snel iets veranderen aan deze wanpraktijken. Dit probleem moet volgens mij van hoger uit aangepakt worden. |
Gevangenen met psychische stoornissen verwaarloosd in Amerikaanse gevangenissen
Net zoals Joppe vind ik ook dat deze manier van omgaan met gevangen weinig bijdraagt tot de eventuele re-integratie in de maatschappij van deze gedetineerden. De oorzaak van dit probleem leggen bij het tekort aan publieke psychiatrische instellingen vind ik ook fout. Omdat daar geen plaatsen meer vrij zijn, wil dat niet zeggen dat cipiers in gewone gevangenissen het recht hebben om gevangenen met mentale problemen te pijnigen. Dit geldt uiteraard ook voor gewone gevangenen, maar bij hen liggen de redenen tot storend gedrag minder moeilijk dan bij mensen met een psychische stoornis.
Ik kan begrijpen dat cipiers zich graag veilig voelen in een benauwende omgeving zoals een gevangenis met allerlei criminelen. Dat wilt echter niet zeggen dat ze zomaar naar hulpmiddelen moeten grijpen als een pepperspray. Die middelen zijn voor noodsituaties en dienen naar mijn mening niet gebruikt te worden om gevangenen koest te houden in hun cel. Daar ontstaat volgens mij meer amok door dan dat het rust en kalmte brengt in de gevangenis. Dat iedere gevangene iets mispeutert heeft keur ik uiteraard niet goed, maar ik vind wel dat mensen met psychische problemen recht hebben op een gepaste behandeling. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:46. |