actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Voedsel/Voeding (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=484)
-   -   Liesbeth Homans wil 1-euro maaltijden voor alle Vlaamse steden (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=55279)

l*tte.demeulder 8th May 2015 11:14

Liesbeth Homans wil 1-euro maaltijden voor alle Vlaamse steden

Vlaams Minister van Armoedebestrijding Liesbeth Homans (N-VA) heeft haar langverwachte actieplan zo goed als rond. De 1-euro maaltijden voor alle Vlaamse steden springen het meest in het oog.
Vlaams minister Liesbeth Homans (N-VA) veralgemeent haar Antwerpse aanpak van het armoedeprobleem naar heel Vlaanderen. Ze wil af van de 'talloze projectjes' in de sector, wegens 'te duur en weinig efficiënt', en focust op structurele maatregelen. 'De maatregelen van de vorige legislaturen hebben niets opgelost. Integendeel, het probleem groeit', zegt ze in een interview met De Standaard.

De 1-euro maaltijden springen het meest in het oog. Steden kunnen zich daarvoor via een projectoproep inschrijven. Zij staan in voor de infrastructuur, Vlaanderen betaalt de maaltijden. Volgens Homans toonden zowel Gent als Kortrijk interesse - 'dat zijn geen N-VA-burgemeesters'. Homans wil ook systematisch elke avond overschotten laten ophalen bij de grote distributieketens. Die worden vervolgens verspreid in sociale restaurants en voedselbanken.

Homans wil ook zorgen voor steun voor jongeren die aan sport willen doen. 'Het volstaat niet om tussen te komen in de betaling van het lidgeld, we willen ook bijspringen bij de outfits.' Voor de voorstelling van het volledige Vlaams Actieplan tegen Armoede blijft het evenwel wachten tot juli. Homans overlegt nog met diverse organisaties die rond armoede werken.

Bron: De Standaard

Eigen mening:
Ik ben vooral voor dit project door het feit dat ze voedingsoverschotten willen gaan ophalen. Doordat er in onze maatschappij vaak veel overschotten zijn van voeding die nog perfect bruikbaar is. Gooien we veel kansen weg om mensen te helpen die geen of niet voldoende voeding kunnen kopen. En dan zijn we nog is zeer kieskeurig op het feit dat bijvoorbeeld bananen krom moeten zijn, anders kopen of eten we ze niet. In feiten is er niets verkeerd aan dit eten. Het ziet er enkel niet zo uit zoals wij het zouden willen waardoor we het niet eten of kopen. Dit zijn voorbeelden van verspilling van voedsel. Dit voedsel is eetbaar, dit kan gebruikt worden voor mensen te eten te geven. Maar hier wordt nog te weinig gebruik van gemaakt. vandaar dat ik zeer blij ben dat men overschotten van voeding wil ophalen. Zodat men hier arme mensen mee kan voeden als ze zelf niet aan voldoende voedsel kunnen geraken. Het zou absurd zijn als we eten zouden weggooien als we er mensen gelukkig mee kunnen maken. En hun levens kunnen verbeteren met deze voeding. Ik hoop dat dit initiatief verder zal gezet worden. Zodat er in verschillende gemeenten en steden zeer goedkope voeding kan gekocht worden.

Z*ë.Crols 12th May 2015 09:29

Net zoals Lotte ben ik een voorstander van dit idee. Onlangs zag ik nog een spotje waarin de Belg werd aangemaand om geen geld meer te doneren aan grensoverschrijdende organisaties, maar eerst de armoede in eigen land weg te werken. Om dat te verwezenlijken zijn de 1-euro maaltijden een goed begin. Gezinnen die in armoede leven kunnen waarschijnlijk niet dezelfde maaltijd op tafel toveren voor dat budget en zijn blij dat ze zichzelf en hun gezin eens fatsoenlijk kunnen voeden.

Wel vraag ik me af waarom er dan niet meer campagnes zijn om armoede in België te bestrijden. De aardbeving in Nepal, Artsen zonder Grenzen, WWF, ... Allemaal organisaties of doelen die hun eigen campagne hebben en meerdere malen per dag voor onze neuzen verschijnt. Als de armoede in België werkelijk een prioritair 'goede doel' moet worden bij de Belgen, denk ik dat de overheid of organisaties die instaan voor het welzijn van de bevolking hier meer aandacht op moeten vestigen.

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:31.