actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Just Comments... (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=63)
-   -   N-VA-top stelt B-Fast in vraag (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=55256)

l*tte.demeulder 7th May 2015 11:21

N-VA-top stelt B-Fast in vraag

N-VA-top stelt B-Fast in vraag

Algemeen secretaris van N-VA Louis Ide stelt het Belgische hulpteam B-Fast in vraag, enkele dagen na de vroegtijdige terugkeer van de reddingswerkers uit Nepal. Partijgenoot en spoedarts Kevin Vereecken, die gemeenteraadslid is in Antwerpen, pleitte eerder deze week al onomwonden voor een afschaffing.

‘Je kan je de vraag stellen of een organisatie als B-Fast (...) wel zin heeft’, schrijft Ide donderdag in een opiniestuk op de website van Knack. ‘Wat is de toegevoegde waarde? Is de schaalgrootte voldoende? Mogen we ons die vraag stellen? Of is het vloeken in de kerk als je goedbedoelde initiatieven durft te evalueren?’

Fiasco

Volgens Ide was de missie van B-Fast in Nepal een ‘organisatorisch fiasco’. ‘Met alle respect voor de vrijwilligers die te goeder trouw vertrokken zijn, maar de coördinatie flopte voor de zoveelste keer’, aldus de N-VA’er.

Net als spoedarts Luc Beaucourt haalt Ide daarbij uit naar Geert Gijs, de coördinator bij Volksgezondheid. Ide spreekt van ‘haantjesgedrag’ en verwijt hem vooral te werken ‘tot meerdere eer en glorie van zichzelf’.

De herhaalde uithalen naar Gijs zijn opvallend. Niet in het minst omdat een van de problemen voor B-Fast in Nepal was dat het team geen veldhospitaal had meegebracht. Iets waar Gijs nochtans net wel voor gepleit zou hebben. Het zoek- en reddingsteam dat uitgestuurd werd - en dat valt onder Binnenlandse Zaken - raakte niet op tijd op de plek van de ramp om nog te kunnen zoeken naar overlevenden onder het puin.

Bevoegd minister Maggie De Block (Open VLD) schaarde zich woensdag al achter Gijs. Ze onderstreepte zijn inzet en benadrukt dat Binnenlandse Zaken, Defensie en Buitenlandse Zaken de beslissingen rond Nepal mee genomen hebben.

Bron: De Standaard

Mening:
Ik denk dat het moeilijk is om op de vraag te antwoorden of B-Fast nog zin heeft om te bestaan. Dit is een vraag waar we gaan moeten oordelen wanneer B-Fast genoeg mensen heeft kunnen redden. Ik vraag mij af of wij bevoegd zijn om op deze vraag te antwoorden. Mogen wij echt gaan bepalen hoeveel mensenlevens voldoende zijn om een reddingsploeg al dan niet op te zeggen? Ik denk niet dat wij dat kunnen doen. We hebben het hier nog steeds over mensenlevens. Wij bepalen of deze mogelijk gered kunnen worden of niet.

B-Fast probeert zoveel mogelijk mensenlevens te redden. Is dat niet het belangrijkste aan dit hele gegeven. Moeten we niet voorbij de fouten kijken die gemaakt worden. De fouten die gebeuren heeft B-Fast ook niet altijd in de hand. Als er bijvoorbeeld geen mogelijkheid is om te landen op een vliegveld waardoor ze moeten wachten. Dan is dat zo en dan moeten we ons daarbij neerleggen. Dit zijn zaken die wij niet in de hand hebben. We zouden juist blij moeten zijn dat er vrijwilligers zijn die naar rampgebieden willen gaan om te helpen. Moesten wij ooit in een rampgebied wonen zouden wij ook graag hebben dat er reddingsploegen komen. En met elk leven dat ze redden zouden wij die vrijwilligers zeer dankbaar zijn. Al zijn het er veel minder dan dat de bedoeling was. Wij zijn per slot van rekening nog steeds menselijk en wij hebben onze beperkingen, wij kunnen niet alles.

s*ebe.keersmaekers 7th May 2015 15:22

Ik ga akkoord met de mening van L*tte. B-fast blijft goed werk leveren en blijft een nuttige organisatie. Hoe nuttig en hoe nodig ze op dit moment nog is, is een vraag die je niet zomaar kan beantwoorden. Wanneer is een HULPorganisatie, een organisatie die hulp biedt in een noodsituatie, niet meer nuttig? Ik ben snel geneigd om 'nooit' te antwoorden maar wie ben ik in deze discussie? Ik treed ook Maggie De Block bij. Zij zegt namelijk dat er meerdere instanties achter de beslissingen omtrent B-fast en Nepal hebben gestaan dus we kunnen Geert Gijs niet verantwoordelijk stellen voor het 'slechte' werk in Nepal. We moeten alles in perspectief bekijken en niet te snel conclusies trekken. B-fast heeft werk geleverd, heeft mensen geholpen en is inderdaad teruggestuurd maar alle beetjes helpen.

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:55.