Zwarte Bart Simpson wordt neergeschoten door blanke agent
De Italiaanse kunstenaar Alexsandro Palombo gebruikt een wel heel apart beeld om racisme bij de Amerikaanse politie aan te klagen: een zwarte Bart Simpson die wordt neergeschoten door een (blanke) agent.
Naar aanleiding van verschillende incidenten waarbij (doorgaans zwarte) burgers hardhandig aangepakt worden door (doorgaans blanke) agenten, soms met fatale afloop, maakte Palombo een statement met een van Amerika’s populairste cartoonfiguren in de hoofdrol. Bart Simpson is in Palombo’s visie niet langer geel, maar donker gekleurd. En echt om te lachen is het allemaal niet: op een van de beelden is een neergeschoten Bart Simpson te zien, het Vrijheidsbeeld draagt een witte puntmuts die duidelijk verwijst naar de extremistische Ku Klux Klan en de uitspraak ‘I have a dream’ van burgerrechtenactivist Martin Luther King is gecensureerd. En dat allemaal onder het motto ‘We Are One, We are all Human’ #StopRacism. Een duidelijke aanklacht dus tegen het raciaal politiegeweld dat de VS dezer dagen in zijn greep houdt. Palombo is niet aan zijn proefstuk toe: eerder voerde hij de Simpsons ook al op in Auschwitz. Dat was om de 70ste verjaardag van de bevrijding van het concentratiekamp te herdenken. Bron: www.standaard.be --- Mening: Ik vind dat er veel te veel de nadruk wordt gelegd op de mogelijke racistische motieven. Welbepaald, het aspect mogelijke wordt veelal bewust weggelaten. Men onderneemt haast geen pogingen om de zaak deftig en objectief uit te spitten, in de plaats hiervan wordt er zo snel mogelijk de nadruk op racisme gelegd. Ook de media geraakt niet verder dan het begrip racisme. Racisme is ondanks dit alles nog wel degelijk een actuele problematiek in de VS. Hierdoor is het zeker en vast ook niet uit te sluiten en is het wellicht een plausibel motief voor sommige van de daden. Men moet er echter wel nuchter mee omgaan en minderheidsgroepen moeten zich niet meteen in de slachtofferrol plaatsen van zodra dit aannemelijk lijkt. Elke tragedie meteen veranderen in groot debat omtrent racisme lijkt me eerder nefast voor de strijd om gelijkheid, mensen focussen zich liever op het debat aangaan dan daadwerkelijk tot verzoening te komen. De kunstenaar in kwestie lijkt me nogal van Aldi-kwaliteit. Het kunstwerk is even origineel als de talloze Warhol-replicaties en de kunstenaar kan blijkbaar enkel werken in extrema. Het argument dat extreme redeneringen mensen aanzet tot denken vind ik dan in dit geval larie en apekool. Onze maatschappij kijkt graag op naar de hoogcultuur van de grafische kunst waarin de artiest op een snedige wijze maatschappelijke problematieken aankaart. Naar mijn mening zouden sommige kunstenaars zich beter beperken tot tekeningen maken van bekendheden en deze vervolgens mooi binnen de lijntjes inkleuren. Inspelen op de mediatrend van tragedies is nauwelijks iets waar ik respect voor kan opbrengen. Ik heb al toiletbezoeken gehad die resulteerden in een groter politiek getint meesterwerk. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:04. |