actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Sociaal-economisch (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=56)
-   -   "Iran wil van vrouwen babyfabriekjes maken" (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=54665)

s*ebe.keersmaekers 23rd March 2015 20:16

"Iran wil van vrouwen babyfabriekjes maken"

Amnesty International heeft kritiek op twee wetsvoorstellen die in Iran op tafel liggen. Volgens de mensenrechtenorganisatie vormen die wetsvoorstellen "een ernstige bedreiging voor de seksuele en reproductieve rechten van meisjes en vrouwen". Amnesty publiceert daarover vandaag een rapport.

Een eerste wetsvoorstel wil de toegang tot voorbehoedsmiddelen zwaar beperken, vrijwillige sterilisatie en seksuele voorlichting verbieden en budgetten voor gezinsplanning verder ontmantelen. Met het tweede voorstel wordt trouwen op jonge leeftijd en vele bevallingen aangemoedigd. Amnesty vreest dat vrouwen zo tot "babyfabriekjes" gereduceerd zullen worden "die niet vrij mogen beslissen over hun lichaam". Het eerste voorstel is al goed op weg om wet te worden, het tweede wordt volgende maand behandeld in het parlement.

"Deze wetsvoorstellen zullen discriminatie verankeren en de rechten van vrouwen en kinderen decennia terugdraaien", zei Hassiba Hadj Sahraoui, Amnesty's vicedirecteur voor het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Amnesty vreest voor meer ongewenste zwangerschappen en daardoor ook gevaarlijkere, illegale abortussen. Bovendien zou daardoor ook HIV verder verspreid raken.

Bron: www.demorgen.be (geraadpleegd op 23/03/2015)
Mening: Ik ben een student Geschiedenis en ik voel me na het lezen van dit artikel in de les Geschiedenis. Een wetsvoorstel dat zo discriminerend en middeleeuws is, kan je haast niet plaatsen in de 21ste eeuw. (Het woordje 'middeleeuws' is misschien fout gekozen want de 'vrijgevochten' vrouw uit de middeleeuwen mocht bijvoorbeeld haar meisjesnaam behouden en moest niet de naam van haar man overnemen.) Men probeert in landen als Botswana en Zimbabwe mensen bewust te maken van voorbehoedsmiddelen om de cijfers van aids in Afrika te doen dalen. Maar wat gebeurt er in Iran? Daar wil men de toegang tot voorbehoedsmiddelen beperken en veel bevallingen aanmoedigen. Het woord 'babyfabriekjes' is hier dus zeker op zijn plaats. Aids wordt nog steeds de pest van de moderne wereld genoemd en het is schrijnend om te zien hoe men in Iran wetsvoorstellen doet die de cijfers van aids drastisch kunnen doen toenemen. Ook vrouwenrechten en vrouwenemancipatie hebben zo'n lange weg afgelegd en het is triest dat er in bepaalde landen de klok als het ware wordt teruggedraaid. Ik hoop dat organisaties als Amnesty International hun stem laten horen en dat deze stem ook weerklank vindt.

Shanice V*n Gorp 23rd March 2015 20:48

Zoals in het artikel reeds wordt aangegeven is, zullen deze wetsvoorstellen discriminatie verergeren en de rechten van vrouwen en kinderen decennia terugdraaien. Voor de rechten van de vrouw is er wereldwijd al enorm hard gewerkt. In Iran lijkt het wel of de tijd is blijven stilstaan. Net als Siebe vind ik het erg moeilijk om zulke discriminerende wetsvoorstellen te plaatsen in de eenentwintigste eeuw. Gelukkig zijn er organisaties als Amnesty international die hun stem laten horen en strijden voor gelijke rechten. Ik vind het absoluut schrijnend dat men er in Iran net voor pleit om voorbehoedsmiddelen zwaar te beperken,vrijwillige sterilisatie en seksuele voorlichting te verbieden en budgetten voor gezinsplanning verder te ontmantelen. Ook trouwen op jonge leeftijd en vele bevallingen worden aangemoedigd. Het woord 'babyfabriekjes' is in deze context erg juist gekozen en tegelijk misselijkmakend als jonge vrouw in België. Wij westerse mensen kunnen ons moeilijk voorstellen dat het er op andere plaatsen in de wereld echt nog zo aan toe gaat.

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:40.