'Leerkrachten moeten tot 6 jaar langer werken'
'Leerkrachten moeten tot 6 jaar langer werken'
Leraars die momenteel 56 of jonger zijn, zullen tot zes jaar langer moeten werken. Dat blijkt uit simulaties van het ministerie van Onderwijs. Leraars van 56 of jonger moesten al minstens tot 60 jaar werken door de volledige afschaffing van het zogenaamde 'brugpensioen voor leraren' (TBS) in 2016. Daar komt de pensioenhervorming van de *regering-Michel nu nog eens bovenop. Volgens recente simulaties van het ministerie van Onderwijs zou iets meer dan de helft van het onderwijspersoneel *tegen 2019 nog eens twee tot vier jaar langer moeten *werken. Daardoor zullen sommige leraren tot zes jaar langer aan de slag moeten blijven. 'Mentors' Het ministerie denkt zelf aan een soort 'mentorschap' om oudere leraren wat meer afwisseling te bezorgen aan het einde van hun loopbaan. "Een van de mogelijke pistes is om de oudere leraren minder te laten lesgeven en hen meer tijd te geven om jonge leraren te ondersteunen", vernam Het Nieuwsblad op het ministerie. Bron: Knack, 21/03/15 http://www.knack.be/nieuws/belgie/l...mal-543265.html Eigen mening: Enerzijds vind ik het onverantwoord om mensen tot op zo een hoge leeftijd te laten werken, terwijl de pensioensbijdragen die we vandaag de dag betalen erg hoog zijn. Geen enkele van mijn grootouders is ouder dan 70 jaar geworden. Met deze nieuwe pensioenregeling zouden ze dus maar ongeveer drie jaren van hun pensioen kunnen genieten. Als je dit afweegt tegenover de bijdragen die maandelijks van je loon worden afgehouden kom je al snel tot de conclusie dat je veel meer afdraagt dan dat je ooit terug zal krijgen. Dit vind ik totaal niet correct. Anderzijds, wanneer ik dit ter zijde laat en me voornamelijk focus op het voorstel van het mentorschap lijkt me dit wel positief. Zestigplussers als leerkrachten voor de klas is niet aangenaam, zowel voor de leerlingen als voor de leerkrachten niet. Ze krijgen het steeds moeilijker om in te spelen op de leefwereld van de jongeren en creatieve, originele lessen aan te bieden. Toch hebben oudere leerkrachten door hun jarenlange ervaring en vakkennis zeker ook positieve aspecten. Door hen beginnende leerkrachten te laten begeleiden komen deze positieve aspecten optimaal tot uiting. De vakkennis en ervaringen van de oudere leerkracht kunnen op die manier samensmelten met de creatieve input van de beginnende leerkracht. Dit biedt voordelen voor beide leerkrachten en zeker ook voor de leerlingen. |
Leerkrachten moeten tot 6 jaar langer werken.
Als toekomstig leerkracht in het secundair onderwijs kan ik dit niet goedkeuren. Voor elke 'oudere' leerkracht die langer in het onderwijs blijft, krijgt de jeugd minder kansen om te beginnen. Laat staan dat we vast benoemd kunnen geraken. De meeste mensen weten niet wat het is om in het onderwijs te staan. Ik vind dat ze te kort door de bocht gaan omdat ze constant de excuses gebruiken van "ze krijgen super veel vakantie en verlofdagen". Maar ook zij beseffen niet dat wij ook schoolwerk mee naar huis nemen (verbeteren, toetsen opstellen, lesvoorbereidingen, ...). Zij zullen zeggen dat het bij onze job hoort. Dat is correct, maar we zouden ook gewoon geen lessen kunnen voorbereiden en alles doceren. Iedereen heeft de keuze gehad voor wat ze konden studeren, wij kozen voor het onderwijs en moeten hiervoor niet gestraft worden vind ik. Wij, als leerkrachten, willen zo goed mogelijk onderwijs bieden, zodat de leerlingen voldoende kennis hebben. Dit doen we door verschillende (nieuwe) werkvormen toe te passen. Het onderwijs moet jong zijn, zodat er steeds vernieuwing komt en dus ook een andere kijk op verschillende zaken.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:25. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.