actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Cultureel-maatschappelijk (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Vrouwen drinken graag bier (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=54351)

Sofie.DeWolf 27th January 2015 21:32

Vrouwen drinken graag bier
 
Ook vrouwen drinken graag bier

Bier drinken, het voorrecht van bouwvakkers en andere stoere mannen? Dan toch niet in België. Meer dan 60 procent van de Belgische vrouwen vindt dat een biertje even goed bij hen past als bij een man. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing).
Een derde van de vrouwen (33 procent) drinkt graag bier, en 17 procent voelt zich ronduit trots om bier te drinken als vrouw. Opvallend is dat de meeste vrouwen - óók zij die niet van bier houden - uitdrukkelijk zeggen dat bier even goed bij een vrouw past als bij een man (62 procent).
Stellingen als ‘Het staat niet vrouwelijk om bier te drinken’ worden door 58 procent van de respondentes weggewuifd, en volgens 43 procent kan bier drinken best verfijnd zijn. Brouwerijen werken ook hard aan dat imago: zo wordt de drank meer en meer in mooie glazen geschonken, bijvoorbeeld als aperitief op restaurant.
Bierlover of niet, bijna alle ondervraagde vrouwen (89 procent) zijn fier op het Belgische bier.
Verwenmoment
Wat is nu het profiel van de bierminnende vrouw in België? Uit de VLAM-enquête komt naar voren dat zij volop van het leven geniet, sociaal is aangelegd en veel belang hecht aan gezelligheid. Bier drinken beschouwt ze als een lekker verwenmoment.
Het liefst nipt ze in goed gezelschap van haar biertje, en het café is daarvoor de uitgelezen plek. Net geen 40 procent van de Belgische vrouwen nestelt zich minstens één keer per maand aan de toog. Daarmee ligt het cafébezoek bij vrouwen behoorlijk hoog in ons land.
Qua populariteit wordt bier nog geklopt door wijn, frisdranken en warme dranken. Maar toch drinkt een derde van de vrouwen (33 procent) graag bier - pils, fruitbier of speciaalbier. Het is trouwens een misvatting dat vrouwen enkel naar fruitbieren grijpen: dat is alleen bij sporadische bierdrinksters het geval. Vrouwen die regelmatig bier drinken, zullen eerder een pils of speciaalbier bestellen.
En wat met de 49 procent vrouwen die nooit een glas bier aanraken? Zij bestempelen de bittere smaak als de grootste barrière om bier te drinken.
De bierenquête werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVox in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) bij duizend Belgische vrouwen tussen 25 en 54 jaar.
VLAM voert promotie voor producten van eigen bodem, zoals groenten en fruit, vis en vlees, brood en bier. Begin 2014 werd de nationale campagne ‘Fier op ons bier’ gelanceerd.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150127_01496165
Datum: 27/01/2015 om 14u28


Mening

Dit artikel plaats ik onder het forum ‘cultureel-maatschappelijk’ omdat het vooral gaat om de drinkgewoonten van de vrouw in onze huidige maatschappij. De nadruk wordt hier meer op gelegd dan op het bier zelf.

Tijden veranderen. Als je de huidige gewoonten van het bier drinken vergelijkt met de gewoonte ervan 50 jaar geleden, zie je dat er vanalles verandert is. Vroeger waren het vooral de mannen die bier dronken en genoten de vrouwen meer van een wijntje, frisdrank of warme dranken. Nu drinken vrouwen ongeveer evenveel bier als mannen. De reden hiervoor is dat meer vrouwen bier drinken en dat mannen over het algemeen minder bier nuttigen omdat ze vaker bob moeten zijn. Persoonlijk ben ik geen grote fan van bier. Doorheen de puberteit dronk ik zo nu en dan ook graag een pintje, maar nu geniet ik meer van wijn. Het onderzoek werd uitgevoerd bij vrouwen tussen 25 en 54 jaar oud. Deze doelgroep is goed gekozen om een globaal beeld te geven, maar het zegt niets over de verschillen tussen jongere en oudere vrouwen. Ik zou het wel leuk vinden om dat verschil ook te weten.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:45.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.