Bijna 10 miljoen sms-tickets verkocht bij De Lijn
Bijna 10 miljoen sms-tickets verkocht bij De Lijn
In 2014 hebben de reizigers van De Lijn 9,9 miljoen sms-tickets aangevraagd. Dat is 22 procent of 1,8 miljoen stuks meer dan in 2013 en 77 procent meer dan in 2012. Dat meldt de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij. Sinds de lancering in 2007 zijn in totaal al 28 miljoen sms-tickets verkocht. In 2014 is ook het aantal gebruikers van een sms-ticket sterk gestegen. Vorig jaar is vanop 818.000 unieke gsm-nummers een sms-ticket aangevraagd, dat is 17 procent of 120.000 gsm-nummers meer dan een jaar eerder. Met het sms-ticket wil De Lijn haar reizigers een goedkoper en gemakkelijker alternatief bieden voor het klassieke biljet bij de chauffeur. Door het sms-ticket hebben reizigers geen gepast geld meer nodig. Daarnaast is het ongeveer een kwart goedkoper dan een biljet bij de chauffeur. Tot slot verliezen de chauffeurs minder tijd met de verkoop van biljetten, wat de stiptheid ten goede komt, aldus De Lijn. Bron: De Redactie Datum: 2/1/2015 Eigen mening: Het verbaast mij niet dat de ticketverkoop via sms elk jaar weer stijgt. Tegenwoordig kan je alles doen via je gsm. Je kan er zelfs overschrijvingen mee doen. Men heeft alsmaar minder geld in de portemonnee zitten. Waarom dan nog geld meenemen om een buskaartje te betalen? Ook gebeurt het vaak dat mensen niet betalen op de bus. Waarom dan niet snel via de gsm betalen wanneer je merkt dat er toch controle is? Ik denk dat het betalen via de gsm iets van onze maatschappij is geworden. Tegenwoordig heeft bijna niemand nog geld in zijn portemonnee steken. Er gebeuren heel veel betalingen via de bankkaart. Ik ben hier zelf een grote voorstander van. Geld dat in je portemonnee zit kan namelijk onmiddellijk gestolen worden. Ook voor de buschauffeurs is het gemakkelijk. Geen 'gesukkel' meer met klein geld. Ik verschiet er daarom ook niet van dat het geld stilaan uit onze maatschappij verdwijnt en alles met de kaart of gsm gaat gebeuren. |
Dat de mobiele kaartenverkoop steeds toeneemt is volgens mij, net zoals j*rine al zei niet meer dan logisch. Naast het niet over klein geld hoeven te beschikken heeft het betalen via gsm nog enkele voordelen. Het eerste is het feit dat de meeste mensen hun gsm steeds op zak hebben zitten. Dit is veel gemakkelijker dan eerst naar een supermarkt te moeten gaan om nog snel een buskaartje te kopen. Zelf beslis ik regelmatig vrij last minute om de bus te nemen, om dan nog eerst naar de winkel te moeten om een buskaartje te kopen, heeft er al wel eens voor gezorgd dat ik mijn bus miste. Een tweede argument is dat het gewoon goedkoper is om een ticket te kopen via sms.
Waar ik J*rine wel in wil tegenspreken is het feit dat ze zei dat mensen snel nog een smsje sturen als ze een controleur zien. Vroeger was dit volgens mij zeer zeker het geval... Tegenwoordig zit er echter een systeem die het -ik zeg niet onmogelijk- maar het zeker toch moeilijker maakt om op deze manier te 'frauderen'. |
Bijna 10 miljoen sms-tickets verkocht bij De Lijn
De prijs van zo'n sms-tickets ligt veel lager dan een gewoon ticket. Als je nu op de bus stapt en 1 of 2 zones wil doen (dit is niet ver) dan betaal je 2 euro. Als je een uur op de bus wil zitten met een sms-ticket dan betaal je 1,40 euro. Ik begrijp mensen niet die een gsm hebben en toch nog 2 euro betalen in de bus. Dit is echt veel duurder voor een kortere afstand.
|
Die smstickets hebben mij al serieus wat geld uitgespaard sinds dat systeem er is gekomen. De voordelen ervan werden hieronder al opgesomd en daar ben ik absoluut mee akkoord. Toch heb ik een minieme klacht over dit systeem: je moet het steeds op voorhand sturen voor je de bus opstapt.
Hoe vaak heb ik het al niet voorgehad dat ik mijn smsje stuur op xxu55 terwijl de bus op xxu58 zou moeten arriveren maar uiteindelijk helemaal niet komt opdagen. Hopla, 56 frank weggesmeten voor niets. Ik ben dus geen voorstander van het systeem van op voorhand sturen. Stuur dat smsje als je gaat zitten zodat je zeker weet dat je krijgt waarvoor je betaalt. Wat ook plots in mijn hoofd schiet is: je betaalt 1,40 voor een rit van Vorselaar naar Herentals, een traject dat ik vrij vaak neem. Deze route duurt max 15 minuten (en dat is ruim genomen). Plots blijkt dat er een obstakel op de weg ligt, een andere Lijnbus in de weg staat en niet wilt verplaatsen (al zeker vier keer meegemaakt) en hup, dat uur tikt maar weg. Later moet je nog gaan bijbetalen. Dat is dikke zever en hier zou rekening mee gehouden moeten worden in de toekomst. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:59. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.