Antwerpen krijgt uitgebreid netwerk van fietsstraten
De stad Antwerpen pakt vanaf 2015 uit met een heus, kilometerslang netwerk aan fietsstraten, langs de grote verkeersassen. Op die manier zouden tweewielers op een veiliger manier van de Singel naar het stadscentrum moeten kunnen geraken. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.
Schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) komt met een opmerkelijk voorstel op de proppen. Antwerpen krijgt een 3,7 kilometer lang netwerk van fietsstraten parallel aan de Leien en deTurnhoutsebaan, vanaf de Singel. Over heel de lengte worden het asfalt en de kasseien vervangen door rood asfalt en wordt de voorrang voor de fietsers op de kruispunten aangeduid door haaientanden voor de gemotoriseerde voertuigen. Volgens Kennis wordt er zo letterlijk “een rode loper” uitgerold voor de fietsers, zodat zij hun weg niet meer hoeven te zoeken. Speciale verkeersborden In die fietsstraten zullen de wagens de fietsers ook niet mogen voorbijsteken. Speciale verkeersborden zullen worden aangebracht en de logo’s die daar opstaan zullen ook op de grond worden geschilderd. De fietsstraten parallel aan de Leien zullen aansluiten op de fietsostrades uit Essen en die langs het Albertkanaal. Die aansluiting zal er pas echt komen na de bouw van de fietsersbrug aan de IJzerlaan. De route zal vervolgens verder lopen via de Samberstraat, het Damplein, via Park Spoor Noord naar de Lange Dijkstraat, het Sint-Jansplein en vervolgens richting Rooseveltplaats. Dat traject omspant een lengte van 2,2 kilometer Langs de E313 komt binnenkort ook een fietsostrade en die moet vanuit Wijnegem en Deurne aansluiten aan de fietsstraten die parallel lopen met de Turnhoutsebaan. Vanaf de Singel zal dat fietstraject lopen via de Statielei, de Karel Geertsstraat, de Rechtestraat, de Sint-Lucasstraat, de Sint-Marcusstraat, de Kattenberg, het Laarplein, de Lammekensstraat, de Helmstraat en de Kerkstraat tot in de Carnotstraat te geraken. Dat traject is 1,5 kilometer lang. Veiliger en sneller Volgens Kennis zijn er grote voordelen aan verbonden. Het fietsen zal veiliger verlopen en de fietsers kruisen minder verkeerslichten en zullen zich zo sneller kunnen verplaatsen. De aanleg zal in 2015 van start gaan. De kostprijs van de fietsstraten parallel met de Turnhoutsebaan zal ongeveer 370.000 euro bedragen. Die kosten zullen gedragen worden door de districten Borgerhout en Antwerpen. De kostprijs van de fietsstraten langs de Leien valt moeilijker te becijferen. Bron: De Standaard 26/12/2014 http://www.standaard.be/cnt/dmf20141226_01447541 Eigen mening: Het voorstel van de Schepen van Mobiliteit is een zeer goed voorstel want als je in de binnenstad van Antwerpen wandelt zie je soms veel fietsers die langs de drukke auto's passeren omdat er gewoon nergens plaats om te fietsen. Het idee heeft zo enkele voordelen want de stad Antwerpen is zo nog makkelijker bereikbaar voor mensen. Daarnaast is het positief voor het milieu want de mensen gaan in de zomer bijvoorbeeld minder geneigd zijn de bus te nemen want ze kunnen met de fiets naar Antwerpen gaan. Ik vraag me af of er ook plaatsen komen waar mensen hun fiets kunnen zetten want anders staat er tegen elke gevel van een huis een fiets. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:48. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.