De Lijn wil personeel soepeler inzetten
De Lijn wil personeel soepeler inzetten
Vervoersmaatschappij De Lijn wil meer soepelheid van zijn personeel en wil ook deeltijdse chauffeurs aanwerven. In ruil biedt De Lijn het personeel werkzekerheid en de garantie van het basisloon. Dat blijkt uit het besparingsplan die de raad van bestuur van De Lijn vandaag heeft goedgekeurd. Om meer flexibiliteit bij de inzet van het personeel te brengen, past De Lijn de regeling rond de arbeidstijden aan. Elk kwartaal werden de tellers afgerekend en overuren gecompenseerd. De Lijn wil dat vanaf nu een keer per jaar doen, waardoor die overuren soepeler gespreid kunnen worden. Dat houdt in dat sommige chauffeurs daardoor minder gecompenseerd zullen krijgen, wat een besparing oplevert. Daarnaast wil De Lijn ook de gesplitste diensten afbouwen. Dat zijn werkshifts die in twee delen uiteenvallen (waarbij een buschauffeur bijvoorbeeld enkele uren in de ochtendspits werkt en daarna opnieuw in de avondspits). Daarvoor wil de maatschappij gaan werken met deeltijdse aanwervingen, iets wat op dit moment niet kan. Beide maatregelen kaderen in het besparingsplan van 34 miljoen euro dat de raad van bestuur van De Lijn vanmorgen heeft goedgekeurd. Zondagaanbod Eerder al raakte bekend dat De Lijn het zondagsaanbod in de vroege en late uren wil aanpassen op lijnen met een lage bezetting. Concreet betekent dit dat belbussen en streeklijnen vanaf 1 mei op zondag zullen rijden van 10 tot 19 uur. Lokaal kan dit tijdsvenster verschuiven, bijvoorbeeld omdat er een zondagsmarkt start om 9 uur. In centrumsteden verandert er niets. De impact op reizigers is beperkt: 95 procent van de reizigers op zondag blijft buiten schot, aldus De Lijn. Met minder zondagsdiensten in het vooruitzicht kan De Lijn haar chauffeurs niet beloven dat ze evenveel loon voor zondagwerk zullen krijgen als nu het geval is. Daar tegenover staat wel dat iedereen zijn job houdt. Directeur-generaal Kesteloot hamert erop dat zelfs in zeer moeilijke besparingstijden er geen naakte ontslagen zullen vallen en dat aan de lonen niet wordt geraakt. ‘We hebben de vraag van de vakbonden om de huidige cao te verlengen ernstig genomen en grondig overwogen, maar zijn tot de vaststelling gekomen dat we bij deze nieuwe besparingsronde de garantie op evenveel zondagsloon onmogelijk kunnen geven’, aldus Kesteloot. Bij aanvang van de raad van bestuur vanmorgen voerden de vakbonden protest tegen het aangekondigde plan. Over de besparingsplannen wordt al enkele weken onderhandeld met de vakbonden maar tot een consensus kwam het niet. 'Geen pendelaars of studenten' De Lijn benadrukte vanmorgen al dat ze met de aangepaste zondagsdienstregeling ‘geen pendelaars of studenten treffen’. ‘Het gaat om onderbezette lijnen’, zegt woordvoerder Tom Van de Vreken. Gebruikersorganisatie TreinTramBus is het daar alvast niet mee eens. 'Er zijn wel degelijk veel studenten die op zondagavond van landelijke gebieden naar de centrumsteden pendelen', zegt Jan Vanseveren van TreinTramBus in het Radio 1-programma De Ochtend. 'Ook een culturele uitstap naar een andere stad of dorp zit er voor velen niet meer in. Dat is een streep door de rekening van de cultuursector.' Volgens hem schendt De Lijn met de maatregel ook het decreet personenvervoer. Dat stelt dat iedere Vlaming in het weekend recht heeft op een bus of tram tot 23 uur. 'Als de plannen doorgevoerd worden, wordt geraakt aan dit basisrecht.' Bron: De Standaard, 17/12/14, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141217_01434059 Eigen mening: Het compenseren van de overuren na een jaar in plaats van na een kwartaal is een goede maatregel voor zowel werkgever als werknemer. Hierdoor geef je de werknemer een grotere vrijheid en flexibiliteit aangezien ze deze overuren verspreid over een jaar kunnen inplannen als verlof. Meer werknemers zullen waarschijnlijk hun overuren daadwerkelijk opnemen als verlof, waardoor deze niet uitbetaald hoeven te worden. Het beperken van het zondagaanbod vind ik ook een goede maatregel. Dit voorkomt dat er naakte ontslagen zullen vallen. Ook blijft 95% van de pendelaars op deze momenten buiten schot. Dit vind ik ruimschoots voldoende. Natuurlijk zijn er die 5% die wel problemen kunnen ondervinden, maar als je dit wil opvangen, moet je dit ook doen voor die enkelingen die 's nachts ook eens de bus nodig hebben. Jammer genoeg, zoals Tom Van de Vreken ook zegt, zullen de cultuursector en pendelende studenten toch geraakt worden door deze maatregeling, maar het openbaar vervoer is geen dienst die op elk moment van de dag beschikbaar kan zijn. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:26. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.