actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Politiek (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=49)
-   -   Vlaamse begroting 2014 kan tekort hebben van 700 miljoen (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=53970)

Priscilla.V*nEyck 12th December 2014 16:54

Vlaamse begroting 2014 kan tekort hebben van 700 miljoen
 
De Vlaamse begroting 2014 kan uitkomen op een tekort van zo’n 700 miljoen euro. Dat heeft Belga uit verschillende anonieme bronnen vernomen.

Dat de Vlaamse begroting dit jaar niet met het vooropgestelde evenwicht zou afsluiten, is al langer geweten. De economie groeit trager dan verwacht en in een verkiezingsjaar maken begrotingen al eens bokkensprongen. Maar naar verluidt zou het Vlaamse tekort voor 2014 kunnen oplopen tot 700 miljoen euro, vernam persagentschap Belga.

Federaal begrotingsminister Hervé Jamar liet eerder deze week in de Kamer al verstaan dat Entiteit II (deelstaten en lokale overheden) dit jaar afstevent op een tekort van 0,4 procent. Dat zou zich voor Vlaanderen kunnen vertalen in een tekort van 700 miljoen euro. ‘Het gaat nog om ramingen, maar het is in ieder geval een realistische inschatting. Het zou zelfs een onderschatting kunnen zijn’, klinkt het.

Een andere bron noemt hetzelfde cijfer, maar wijst erop dat er aan het einde van het jaar nog wel met budgetten en ongebruikte kredieten kan geschoven worden. ‘

Minister van Begroting en Financiën Annemie Turtelboom wil het bedrag noch de grootteorde van het cijfer bevestigen. Wel verwijst ze naar de gewijzigde economische context. ‘De groei is lager dan verwacht en de inkomsten uit de gewestbelastingen zoals de successierechten en registratierechten vallen lager uit’, legt de woordvoerder van Turtelboom uit. Hij verwijst ook naar de factor van de verstrengde Europese begrotingsregels (ESR) en naar de factor van het verkiezingsjaar. ‘In een verkiezingsjaar is er een ander uitgavenpad dan andere jaren’, klinkt het.

Turtelboom wijst er ook op dat de definitieve cijfers pas binnenkort klaar zijn. ‘Bovendien zijn er aan het einde van het jaar vaak nog meevallers. Maar voorlopig is het nog koffiedik kijken.’

Het kabinet van Vlaams minister-president Geert Bourgeois geeft geen commentaar op de cijfers. En ook daar wordt het bedrag niet bevestigd. ‘Het is nog veel te vroeg voor conclusies’, zegt de woordvoerder van Bourgeois.

Bron: De Standaard, 12/12/2014

Mening:
700 miljoen tekort, dit is een heel bedrag. Maar ergens schrik ik hier ook niet van. Door al die stakingen, hebben heel veel bedrijven ook minder productie gehad, enzovoort. De mensen hadden anders wel een goede reden om te staken, en daar kunnen de ministers en dergelijke wel iets aan doen. Zo hoeft er niet meer gestaakt te worden en draaien de bedrijven niet meer op verlies en zo hebben hun misschien ook niet meer zo'n groot tekort. Maar dat is mijn mening hierover, de ministers zullen hoogst waarschijnlijk wel bij hun gedacht blijven.

D*an.Yskout 14th December 2014 14:28

Enkele weken geleden zij Zuhal Demir (N-VA) nog samen met iemand van CD&V dat als er nog bijkomende belastingen komen ze zeker voor de rijkere zouden zijn. Tijd om hun belofte na te komen :Party:

Ook ben ik benieuwd naar hun argumentatie wanneer ze extra belastingen willen invoeren die alweer de middenklasse en de armen zouden treffen. 'Zij hebben de extra schulden doen ontstaan dus zij zullen er voor boeten' zie ik een zekere schaduwpremier al uitspreken.
Eigenlijk hoop ik op deze argumentatie, dan komt er een nieuwe 15 december met spandoeken en protest waarom de burgers moeten boeten voor het wandbeleid van de banken?


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:46.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.