actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Cultureel-maatschappelijk (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=54)
-   -   Politiewagen krijgt 'boete' van voorbijganger (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=53906)

Ruben.M*ynendonckx 11th December 2014 17:48

Politiewagen krijgt 'boete' van voorbijganger
 
Na een spoedoproep voor een reanimatie troffen politieagenten in het Nederlandse 's-Heerenberg (provincie Gelderland) tot hun verbazing een 'boete' onder hun ruitenwisser aan met de tekst 'Is dit normaal!'. De schrijver leverde commentaar op de manier waarop de auto in de straat geparkeerd stond.
Volgens de politie wist de schrijver van het briefje waarschijnlijk niet dat de agenten bezig waren met een reanimatie in een woning. "Een zaak waarbij elke seconde telt," verduidelijkt de politie, die om begrip vraagt bij spoedmeldingen.

De politiemannen kregen gisteren een melding dat een vrouw thuis onwel was geworden. Ze werden met spoed ter plaatse gevraagd. De agenten kwamen als eerste met een AED-apparaat bij de woning aan en reanimeerden de vrouw totdat het ambulancepersoneel dit overnam. Ondanks de inspanningen van de hulpverleners kwam de vrouw te overlijden.

De auto stond kennelijk 'onhandig' geparkeerd, zo reageert de politie op het incident. "Bij noodincidenten is het noodzakelijk dat de politie direct handelt. Zeker wanneer, zoals bij een reanimatie, elke seconde telt. Dit kan het verschil betekenen tussen leven en dood."

Broodjes
Burgers stuiten vaker op foutgeparkeerde politiewagens, ook als er geen spoed mee gemoeid is. Zo zetten agenten in Amsterdam hun wagen frappant in de weg om warme broodjes te halen.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...bijganger.dhtml

Eigen mening: Persoonlijk ben ik ook al eens getuige geweest van een politie-auto met veel lawaai en lichten me voorbij stak en 2 minuten later kwam ik de zelfde auto en de agenten in kwestie tegen in de lokale frituur. Uiteraard zijn dit (hopelijk) uitzonderingen. In het geval van het artikel is het meer dan normaal dat de agenten geen tijd hadden om hun wagen goed te parkeren. Bij een reanimatie telt inderdaad elke seconde. De frustratie van de man is hier en daar wel te begrijpen, als men eenmaal zo een verhaal heeft vernomen dan ga je al snel denken dat 'ze daar weer zijn voor hun frieten'

H*nnelore.Bervoets 11th December 2014 22:18

Burgers mogen zeker kritiek uiten op de politie wanneer ze zien dat iets niet kan. Het helpt in mijn ogen de politie eerlijk te houden. Uiteraard kon de persoon die het briefje gestoken heeft niet weten dat het dit keer een noodgeval was. Toch vind ik het goed dat deze burger toch een briefje achter gelaten heeft. Moest het voor een banaal iets geweest zijn, dan hadden de politiemannen misschien wel eens nagedacht over hun gedrag. Iedereen gelijk voor de wet, inclusief degenen die erover waken.

S*EVEN.BRUYNSEELS 22nd December 2014 19:27

Dit vind ik zeer terecht. Ik ben er zeker en vast al getuige van geweest dat er een politiewagen zonder zwaailichten me voorbijstak op de autostrade tegen 140-150 km/h... Zeer jammerlijk vind ik, politiemensen zijn echt ook maar mensen, die soms ook de regels aan hun laars lappen. Als ze dit dan doen, denken ze ook dat ze hier niet voor gestraft kunnen worden want zij staan toch boven de wet, of niet soms? (Lees met sarcasme.) Een ludieke actie zoals dit brengt dit nog even in de media en mensen worden er zich dan misschien iets meer bewust van dat politiemannen en -vrouwen niet boven de wet staan.

g*rd.janssens 23rd December 2014 04:30

En daarom is er een scheiding van machten: door de scheiding van de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht moeten ook deze uitzonderingen voorkomen worden.

Dat de brave burger deze keer een 'geldige reden' van de politie krijgt is één ding, maar eigenlijk zou men duidelijkere afspraken moeten volgen (met sirenes door rode lichten rijden mag: hier maken de sirenes en lichten duidelijk dat het om een noodsituatie gaat.. maar geparkeerd staan?).

De burger heeft in ieder geval zijn plicht gedaan en de medeburgers in fout op hun fout gewezen.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:53.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.