Ben Weyts wil reservatieplicht bij De Lijn laten uitdoven
Ben Weyts wil reservatieplicht bij De Lijn laten uitdoven
Vandaag om 12:33 Personen met een beperking moeten op meer bushaltes terecht kunnen. En de reservatieplicht - ze moeten minstens 24 uur op voorhand een bus- of tramrit aanvragen - wordt afgebouwd. Dat kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) aan op een evenement van Hart voor Handicap, een initiatief van De Standaard, in samenwerking met Cera en vzw Konekt. Personen met een handicap die de bus of tram wil nemen, zullen dat op korte termijn op de ‘prioritaire lijnen’ niet meer op voorhand moeten aanvragen. Mensen met een beperking die vandaag de bus of trein willen nemen, moeten dat minstens 24 uur op voorhand doen. Op lange termijn moet dat systeem uitdoven. ‘Een serieuze rem op een normaal sociaal leven’, zei Weyts vandaag. ‘Veel mensen met een beperking ervaren dat ook als zeer stigmatiserend. De 24-urenregel is achterhaald.’ Ben Weyts werkt samen met De Lijn, waarvoor hij bevoegd is, om de prioritaire lijnen van bus en tram ‘volledig toegankelijk te maken’. Over hoeveel en welke lijnen het precies gaat, is nog onderwerp van onderhandeling. Vijfpuntenplan Weyts komt daarmee tegemoet aan een aantal verzuchtingen van mensen met een beperking en hun organisaties. Die hebben een vijfpuntenplan opgesteld, op initiatief van Hart voor Handicap. Vorig jaar lanceerde HvH een campagne met als thema ‘inclusieve mobiliteit’. Eén van die vijf punten is de afschaffing van de 24-urenregel. De andere vier punten: maak alle informatie toegankelijk, kondig haltes in bussen, trams en treinen aan, zet in op technologie en werk samen met de gemeenten voor een totaal toegankelijkheidsplan. Weyts gaat ook in op een aantal van die andere punten. Hij lanceert een nieuwe mobiele applicatie van De Lijn, die reizigers tijdig verwittigt wanneer ze moeten afstappen. Het is specifiek gericht naar blinden en slechtzienden. Samen met de Vlaamse gemeenten zal Weyts een meerjarenplan opstellen om de bushaltes toegankelijker te maken. Van de ongeveer 40.000 haltes in Vlaanderen is nog geen vijf procent toegankelijk voor reizigers met een beperking. ‘Dat cijfer moet stijgen’, aldus Weyts. Hij zal daarvoor samenwerken met minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans. ‘Gebruikersgroep krijgt inspraak’ Het thema van de Hart voor Handicap-campagne van vorig jaar, ‘inclusieve mobiliteit’, werd gelanceerd met een reportage van Mustafa Kör in De Standaard. Herinner u de queeste van de man in rolstoel door Vlaanderen en Brussel. Daarbij gebruikte hij alleen het openbaar vervoer. Het bleek een huzarenwerk. Minister Weyts wil mensen als Mustafa Kör betrekken bij het beleid. ‘De Lijn wil zich laten assisteren en corrigeren. Er komt een concrete expertengroep met gebruikers met een beperking, die de vorderingen kunnen opvolgen en zo zelf kunnen meewerken aan het beleid.’ Bron: De Standaard Eigen mening: Ik ben volledig akkoord wanneer ze zeggen dat ze het 24-urenplan willen verminderen. Ik vind dat iedereen een gelijke kans moet krijgen om het openbaar vervoer te nemen. Mensen worden in de sociale kring op die manier nog meer naar beneden geduwd terwijl ze wel in staat zijn om het openbaar vervoer correct te nemen. Het is zeer stigmatiserend dat mensen dit op voorhand moeten aanvragen. Wat ik verwonderlijk vind, is dat nog niet alle informatie steeds beschikbaar is. Dit is een punt dat zeker in orde moet gebracht worden. Iedereen, dus ook mensen met een handicap, hebben recht op informatie omtrent de regelingen van de bus. Het enige nadeel dat hieraan verbonden kan zijn, is dat de bussen vertragingen oplopen omdat ze per halte langer moeten stilstaan. Daarom is de applicatie voor mensen met een beperking zeker een goed idee, dit zal alles vlotter doen verlopen. Hierdoor zal de maatschappij ook meer gewend worden aan een samenleving die omgaat met gehandicapten, zodat ze niet meer aan de rand blijven staan of onzichtbaar worden gemaakt. |
Dit vind ik een goede stap in de juiste richting. Het is waar dat het voor mensen met een beperking niet gemakkelijk is om het openbaar vervoer te nemen. Zeker voor mensen in een rolstoel is het onmogelijk. Ik zelf ga met gehandicapten op kamp en wij doen ook een daguitstap. Hiervoor maken we gebruik van het openbaar vervoer. Ik heb al gemerkt dat het niet altijd evident is om dit te doen. Gelukkig zijn de meeste buschauffeurs bereid om te helpen, maar niet iedereen is zo. Er zijn ook nukkige buschauffeurs en ik betwijfel of zij zullen helpen. Ik hoop dat de maatregelen die De Lijn nu zal nemen hier verandering in zullen brengen. Het feit dat de 24-urenmaatregel afgeschaft wordt, vind ik erg goed. Als ik de bus neem, weet ik dit niet altijd 24 uren op voorhand. Waarom moet een gehandicapte dit wel weten? Zij zijn ook maar mensen waar we evenveel respect voor moeten opbrengen. Ik vind het spijtig dat onze samenleving toch nog zo werkt.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:24. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.