Eerste "3D-geprint" orgaan waarschijnlijk klaar in 2015
Russische wetenschappers hebben een manier gevonden om via een 3D-printer organen te maken. Het eerste "levende" orgaan, een schildklier, dat uit een 3D-printer rolt zou in het voorjaar van 2015 beschikbaar zijn. Als alles goed gaat zou de eerste functionele 3D-nier in 2018 klaar moeten zijn.
De "inkt" die gebruikt wordt voor de 3D-printer zou bestaan uit stamcellen van de patiënt die het orgaan nodig heeft. Het eerste orgaan dat men wil printen zou de schildklier zijn, omdat die een relatief simpele structuur heeft. De schildklier zou getest worden op zijn functionaliteit bij muizen. "Als het niveau van de hormonen terug naar het normale niveau terugkeert, zullen we een flesje champagne kraken", is te horen bij de onderzoekers. Als de schildklier succesvol kan getransplanteerd worden, betekent dat een grote stap voor de wetenschap. Dan kunnen ook ander organen, zoals nieren, geprint worden. "De eerste die daarin slaagt, krijgt gegarandeerd een Nobelprijs", aldus één van de onderzoekers. Er zijn verschillende voordelen aan het gebruiken van geprinte organen, is bij de onderzoekers te horen. Eén ervan is dat het orgaan bijna nooit afstotingsverschijnselen zal vertonen, omdat het wordt geprint uit de eigen stamcellen van de patiënt. Bron: De redactie/4 november http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2139200 Mening: Op gebied van wetenschap is dit uitstekend nieuws en het zou een enorme stap naar voor kunnen zijn voor de wetenschap. Wel besef ik dat er nog veel kan misgaan. Het onderzoek zit nog in een vroeg stadium, dus er kunnen nog veel complicaties naar boven komen. Ze moeten zelfs eerst nog de schildklier testen bij muizen. Zelf wil ik nog niet te hard van stapel lopen en mijn verwachten te hoog laten oplopen. Toch hoop ik zeker op een goede afloop van het hele onderzoek, zodat dit later veel mensenlevens kan redden. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:22. |