Bpost doet het goed dankzij pakjesbezorging
Het gaat goed met Bpost. In het derde kwartaal liet Bpost een winst van 52 miljoen euro optekenen, en dat dankzij de pakjesbezorging. Dat meldt de VRT.
Het binnenlands pakjesverkeer nam toe met 10,3 procent. Die stijging compenseert voor het dalende binnenlands briefverkeer. In het derde kwartaal werden 4,3 procent minder brieven verstuurd. Dankzij het pakjesverkeer kreeg Bpost 13 miljoen euro meer in het laatje, genoeg om de dalende inkomsten van het briefverkeer - zo'n 6,5 miljoen euro - te compenseren. Bpost zag het haar totale inkomsten stijgen met 2,6 miljoen euro stijgen tot 569,2 miljoen euro. Dat betekent concreet een nettowinst van 52,7 miljoen euro. Die lag vorig jaar in het derde kwartaal net iets hoger, op 53,8 miljoen euro, maar toen werd de winstmarge ook beïnvloed door andere elementen zoals bijvoorbeeld de verkoop van gebouwen. Bron: De Morgen, 4/11/2014 Eigen mening: De stijging van het binnenlands pakjes verkeer is naar mijn mening te danken aan het feit dat de mensen alsmaar meer online kopen. We kunnen door slechts enkele eenvoudige stappen te doorlopen en via home banking onze aankopen van op een afstand doen. Waarom zouden we dan nog uit onze luie zetel komen als we ook de optie hebben onze pakjes aan de deur te laten leveren? Het is wel goed dat deze stijging compenseert met de daling van het briefverkeer. Ook hier speelt de technologie naar mijn mening een grote rol in. Er worden de dag van vandaag veel meer e-mails verzonden dan dat er brieven getypt worden. Misschien spijtig voor de Bpost, maar ook weer veel handiger voor onszelf. |
Ik denk dat hier de toekomst van Bpost ligt. We schrijven en sturen steeds minder brieven. We wensen elkaar een 'gelukkige verjaardag' en een 'zalig kerstfeest' op het internet. Een kaartje of een brief sturen is naar mijn mening niet meer van deze tijd. Ook rekeninguittreksels en facturen krijgen we meer en meer via tablet en pc.
Dit alles heeft als gevolg dat het voor postbedrijven niet makkelijk is om te overleven. Ze kijken dan best uit naar iets nieuw, waar ze nog wel geld uit kunnen halen. Zo bevindt zich het leveren van postpakketten aan huis in een stijgende lijn. Ik denk dat, naar de toekomst toe, we steeds meer aan huis gaan laten leveren. Daarom denk ik dat het goed is voor Bpost om deze weg in te slaan en om zich hierin te gaan specialiseren. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:54. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.