Nieuwe app signaleert zelfmoordgedachten op Twitter
Een melding ontvangen in je mailbox als een Twitter-vriend met zelfmoordgedachten lijkt te zitten. Het klinkt als een bizar idee, maar de Britse hulporganisatie Samaritans gelooft erin. Zij werkten een app uit die je Twitter-feed scant op verontrustende inhoud.
Samaritans is een organisatie die in het Verenigd Koninkrijk en Ierland hulp biedt aan mensen met emotionele problemen. De belangrijkste bezigheid van de organisatie is een telefoondienst, die 24 op 24 bereikbaar is, vergelijkbaar met de Zelfmoordlijn in België. Maar Samaritans heeft ook andere projecten. Er gingen al vaker stemmen op dat sociale media een belangrijke rol kunnen spelen in zelfmoordpreventie, en met de nieuwe applicatie Samaritans Radar wil de organisatie vanaf nu ook online hulp bieden. Via een algoritme scant de app de sociaalnetwerksite Twitter, op zoek naar specifieke woorden of zinnen die kunnen wijzen op zelfmoordgedachten. Samaritans Radar werkt momenteel alleen in het Engels. Als een Twitteraar bijvoorbeeld de woorden "tired of being alone", "hate myself", "depressed", "help me" of "need someone to talk to" gebruikt, ontvangen andere gebruikers die over de app beschikken, een waarschuwing in hun mailbox. Het is dan aan hen om in te grijpen. Privacy Dat lijkt een zware verantwoordelijkheid, "maar we geloven dat mensen die zich vrijwillig inschrijven op Samaritans Radar, ook echt om het welbevinden van hun Twitter-vrienden geven. Zij zullen dan ook actie ondernemen als ze een waarschuwing ontvangen", klinkt het bij Samaritans. De organisatie vindt niet dat die aanpak inbreuk pleegt op de privacy van Twitter-gebruikers. "Radar pikt enkel publieke tweets op, berichten die je anders ook zou kunnen zien", legt Joe Ferns van Samaritans uit aan BBC. Wat de app doet, is je aandacht vestigen op tweets die je misschien over het hoofd gezien hebt, of waarvan je de ernst onderschatte. Bron: http://www.demorgen.be/technologie/...itter-a2105535/ Mijn mening: Ik vind het een goed initiatief van de Britse hulporganisatie. Hedendaags is zelfmoord niet meer een onbekend fenomeen, het gebeurt om ons heen in alle leeftijdscategorieën. Het zijn onze klasgenootjes, collega's, vrienden en familieleden. Jaarlijks plegen naar schatting 1 000 000 wereldburgers zelfmoord. Dat betekent dat 'de onzichtbare moordenaar' elke 32 seconden een nieuw slachtoffer maakt. Dit is dus een wereldwijd probleem en door een app te hebben die signaleert wanneer iemand wellicht met deze gedachten aan het contempleren is, kunnen er levens gered worden denk ik. Vaak zijn suïcidale mensen van mening dat er niemand is die om ze geeft, maar als iemand hun bericht leest en vervolgens een hand naar ze uitreikt kan dat genoeg zijn om ze even uit het diepte te trekken. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:32. |