Wetenschappelijke doorbraak kan resistentie tegen antibiotica voorspellen
Wetenschappelijke doorbraak kan resistentie tegen antibiotica voorspellen
Onderzoekers van de universiteit van Bristol hebben computersimulaties gebruikt om aan te tonen hoe bacteriën antibiotica vernietigen. Deze wetenschappelijke doorbraak kan meehelpen aan de ontwikkeling van nieuwe antibiotica met een lager risico op resistentie. De onderzoekers focusten op de rol die enzymen in een bacterie spelen. Die splitsen de structuur van het antibioticum zodat de werking stopt en de bacterie resistent wordt. Ze wilden vooral achterhalen hoe de groeiende resistentie ontstaat tegen de groep van antibiotica die als 'laatste redmiddel' worden ingezet als alle andere antibiotica niet meer werken. Resistentie tegen die laatste antibiotica maakt de behandeling van sommige bacteriologische infecties zoals bijvoorbeeld een besmetting met de E. coli-bacterie, die kan voorvallen door onvoldoende verhit vlees te eten, onbehandelbaar. Nobelprijs chemie Moleculaire samenstelling van het Meropenem breed-spectrum antibioticum, een soort die gebruikt wordt als laatste redmiddel. De onderzoekers gebruikten een techniek die in 2013 bekroond werd met de Nobelprijs chemie, de quantum mechanics/molecular mechanics simulations, kortweg QM/MM. Deze techniek gaf de wetenschappers inzicht op moleculair niveau in de manier waarop enzymen op antibiotica reageren. Uit de QM/MM-simulaties is gebleken dat de belangrijkste stap in het proces die is waarbij het enzym het afgebroken antibioticum uitspuwt. Gebeurt dit snel, dan wordt de bacterie uiteindelijk resistent. Gebeurt dat spuwen trager, dan geraakt het enzym verstopt waardoor die niet verder het antibioticum kan afbreken en het geneesmiddel zijn werk in de strijd tegen de bacterie kan verderzetten. Resistentie voorspellen "We hebben kunnen achterhalen welke enzymen antibiotica snel afbreken en snel uitspuwen en welke dat trager doen", zegt Adrian Mulholland van de faculteit chemie aan de universiteit van Bristol. "Hierdoor kunnen we in de toekomst enzymen testen en resistentie begrijpen en voorspellen. Deze doorbraak is belangrijk in de ontwikkeling van nieuwe antibiotica en om te bepalen welke geneesmiddelen meest geschikt zijn om in te zetten tegen bepaalde infecties. Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/w...ellen-a2095564/ 20/10/2014 Mening: Dit is een zeer interessant artikel. Ik ben heel blij dat men hier eindelijk wat vooruitgang heeft geboekt want dit is/was toch een groot probleem op de dag van vandaag. Het is heel goed dat men in de toekomst een onderscheid zal kunnen maken met de antibiotica bij verschillende soorten infecties. Dan heb je tenminste iets doelgericht in plaats van iets algemeen. Ik heb een vriendin die lang klierkoorts heeft gehad en hiervoor in het ziekenhuis heeft gelegen. Ze hebben haar gedurende die periode zware antibiotica gegeven. Onlangs was ze weer ziek, maar geen enkel medicijn had nog een effect op haar omdat ze al zo veel antibiotica heeft genomen. Dit is maar één voorbeeld, maar er zijn zo veel gevallen waar dit hetzelfde is. Daarom hoop ik echt dat men dit zo snel mogelijk kan integreren in de dagdagelijkse praktijk! De reden waarom ik dit artikel heb gekozen is omdat het onderwerp mij echt wel boeit. Ik heb zelf ook even chemie gestudeerd dus ik kan helemaal volgen, ik ben uiteindelijk wel veranderd maar de interesse zal nooit weggaan denk ik. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:14. |