Nu ook groene Coca-Cola in België
Nu ook groene Coca-Cola in België
In januari lanceert frisdrankengigant Coca-Cola zijn nieuwste product, Life, op de Belgische markt. Deze ‘groene’ cola bevat 33% minder caloriën en is gezoet met stevia-extracten. Het nieuwste lid van de Coca-Cola-familie werd vorig jaar al op de markt gebracht in Latijns-Amerika, de bakermat van de stevia-plant, en is sinds kort ook in het Verenigd Koninkrijk en Zweden te koop. Begin volgend jaar volgt de Benelux. Vanaf eind januari 2015 kan u naast de klassieke ‘rode’ coca-cola en de in lichtgrijs en zwart verpakte versies Light en Zero ook ‘groene’ Life-flesjes en -blikjes kopen. Die groene kleur staat volgens het bedrijf symbool voor de nieuwe samenstelling van deze frisdrank, waarbij ‘de orginele coca-cola-smaak wordt gecombineerd met een belangrijke vermindering aan calorieën (-33%) en het gebruik van stevia-extracten als zoetstof, weliswaar nog altijd samen met suiker’. De stevia-plant levert calorie-arme zoetstoffen op en wordt op de Belgische markt al gebruikt in Nestea, ook een merk van de Coca-Cola Company. Het gebruik van stevia als voedingsmiddel in dranken heeft sinds november 2011 de goedkeuring van de Europese Commissie. Volgens Guy Wollaert, de Belgische topmanager Innovatie op het hoofdkantoor van Coca-Cola in Atlanta, wil het frisdrankenbedrijf ‘de keuze voor de consument uit calorie-arme dranken vergroten’ en zo ‘bijdragen aan een suikerarme, evenwichtige levensstijl en aan de strijd tegen obesitas’. ‘We zien onszelf niet als deel van het probleem, maar als deel van de oplossing’, luidt daarover de filosofie van Coca-Cola. Op de verpakking van een Life-blikje van 330ml staat te lezen dat het drankje 89 calorieën bevat, tegen 139 voor een klassieke cola. Zo’n blikje bevat nog altijd 22gram (of bijna 4 klontjes) ‘gewone’ suiker, een derde minder dan bij klassieke coca-cola. De ontwikkeling van de nieuwste Coca-Cola-telg heeft meer dan vijf jaar research gevergd. Ook het innovatiecentrum van de Amerikaanse multinational in Anderlecht heeft er een belangrijke rol in gespeeld. Coca-Cola Life is het achttiende merk van de drankengroep op de Belgische markt. Het gamma gaat van Chaudfontaine en Aquarius tot Fanta en Minute Maid. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141007_01307776 Eigen mening: Jammer om te zeggen, maar ik ben zelf een beetje verslaafd aan de Coca-Cola-zero. Ik weet dat dit niet veel gezonder is dan de originele Coca-Cola, maar qua calorieën scheelt het dan toch al. Deze groene Coca-Cola met Stevia in plaats van gewone suiker kan misschien een goed alternatief zijn. Minder suikers, of de natuurlijke suikers hiervan zullen de gezondheid goeddoen. Maar we mogen er uiteraard niet mee overdrijven want frisdranken zijn en blijven niet goed voor de gezondheid. Dit is over het algemeen geweten, maar toch blijven frisdranken voor velen dikmakers. Wat me vooral opviel in het artikel was dit zinnetje: ‘We zien onszelf niet als deel van het probleem, maar als deel van de oplossing’. Als ze bij Coca-Cola maar half zouden beseffen dat ze deel van het probleem zouden uitmaken, zouden ze de gewone Coca-Cola, Fanta, Sprite, ... uit de rekken halen of op zijn minst al veel langer naar gezondere alternatieven gezocht hebben. Coca-Cola is en blijft een multinational en hier zal niets aan veranderen. Ook bij dit product zal het eerder gaan om de winst die ze erop maken dan om de oplossing die ze willen bieden aan obesitas-patiënten en suikerzieken. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:40. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.