Universiteiten Brussel en Antwerpen serveren wormenburgers
Donderdag zullen studenten en personeelsleden van de VUB kunnen kennismaken met groenteburgers op basis van gemalen buffalowormen. Ook de Universiteit van Antwerpen wil zo snel mogelijk insecten op het menu zetten. Leuven en Gent kijken de kat uit de boom.
Donderdagmiddag zal het menu van het studentenrestaurant van de VUB-campus Etterbeek uitgebreid worden met een buffaloburger. De buffaloworm is een van de tien insectensoorten die eerder dit jaar werden goedgekeurd voor consumptie door het Federaal Voedselagentschap. Hij is verwant aan de meelworm en zou een beetje nootachtig smaken, ‘met een hint van spek en popcorn’. ‘Wij hebben er 400 besteld’, zegt Philippe Merckx, diensthoofd van het VUB-studentenrestaurant. ‘Buffalowormen zijn zeer proteïnerijk. We bieden ze aan als een groentenburger in een broodje en met een garnituur van sla en tomaat voor 5 euro, dezelfde prijs van onze andere maaltijden.’ De burgers worden geleverd door het voedingsbedrijf Damhert, dat deze week als eerste op de Belgische markt vleesvervangers op basis van insecten aanbiedt. Onder de naam ‘Insecta’ verkoopt Damhert nuggets, burgers en schnitzels van buffalowormen, 'waarin geen pootje of geleding meer te herkennen is'. ‘Vooral onze studenten die bezig zijn met milieubeheer en duurzaamheid toonden interesse’, zegt Merckx. ‘Als het aanslaat, kan de insectenburger een vast plekje krijgen op ons menu.’ Vlees of vegetarisch? Ook aan de Universiteit Antwerpen (UA) is het licht op groen gezet om zo snel mogelijk de insectenburger uit te testen. ‘Wij zijn altijd voorlopers geweest in duurzame catering’, zegt Peter De Meyer. ‘Zo waren wij de eerste om tonijn te schrappen van het menu.’ Grootste probleem bij de UA is dat men er nog niet over uit is of een wormenburger als vegetarisch dan wel vleesgerecht moet worden verkocht. Proevertjes ‘Onze studenten moeten niet meteen gebakken sprinkhaantjes verwachten’, zegt Daniël Lips van de Alma Leuven. ‘Wij zijn eerder terughoudend. Er is nog te weinig geweten over insecten als voedingsmiddel en ook wettelijk is er nog geen duidelijkheid. We willen de hype eerst laten overwaaien. Maar als we merken dat het eten van insecten ingeburgerd geraakt, kan het voor ons.’ Op het studentenwelkom zal alvast een kraampje staan met insectenburgers. Ook de Gentse universiteit wacht nog wat af. ‘We staan er zeker niet weigerachtig tegenover’, zegt Marc Bracke, verantwoordelijke voor het studentenrestaurant. ‘Maar dit is toch wel heel nieuw. Toevallig houden we in Gent binnenkort een symposium over dit thema. Ik ga daar zeker mijn licht opsteken. Maar als we besluiten insecten te serveren, zullen we beginnen met proevertjes.’ bron:http://www.nieuwsblad.be/article/de...140930_01295583 mening:Ik vind dit een zeer risicovolle beslissing van de universiteiten in Brussel en Antwerpen. Dit omdat het kan aanslaan bij de studenten, maar ook zeker omdat het niet kan aanslaan. Ik denk dat als het aanslaat bij de studenten dat dit zeker een nieuwe hype kan worden en dat andere universiteiten zullen volgen. Ik vind dit zeker een goede beslissing omdat insecten heel voedzaam zijn door de vele proteïnen die ze bevatten en omdat ik denk dat de wormenburger vooral mensen zal aansporen om gezonder te gaan leven. Het ziet er altans niet slecht uit, maar voor mij toch ook maar eerst een proevertje. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:49. |