Grootste olifant ter wereld gedood
'Grootste olifant ter wereld' gedood
Kenia is in diepe rouw. Olifant Satao, volgens verschillende media de 'grootste olifant' ter wereld, zou met gifpijlen zijn omgebracht in een natuurpark in het Oost-Afrikaanse land. Stropers zouden uit zijn geweest op zijn slagtanden. Satao was een van de laatste overlevers van de 'great tuskers', een olifantenras waarbij de mannetjes slagtanden hebben die zo groot zijn dat zij bijna tot aan de grond reiken. Het ivoor was dan ook verdwenen toen de dode Satao werd gevonden. De vijftigjarige olifant was in Kenia een landelijke bekendheid. De verontwaardiging is er groot, hiervan getuigen rouwbetuigingen op Engelstalige media, Facebook en Twitter. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140615_01141010 Datum: 15/06/2014 om 10u53 Mening Het is een klein artikel dat veel vertelt. Toen ik dit artikel las, moest ik toch even gaan zitten. Ik vind het onvoorstelbaar dat zo’n prachtig dier moet sterven omdat zijn slachtanden veel geld waard zijn. Het jagen op olifanten is de laatste jaren taboe geworden en toch blijven mensen jagen op deze dieren. Stel je eens voor dat een menselijk lichaamsdeel veel geld waard is. Zou dat aanleiding geven tot het doden van mensen? Een olifant heeft evenveel recht om op deze aardbol aanwezig te zijn als elk ander levend wezen. Ik hoop dat onderzoekers de stropers vinden en een zware straf voorzien. Zoiets kan in mijn ogen niet door de beugel. Het menselijke gedrag heeft hier een grote invloed op. Als iedereen beslist om geen ivoor meer te kopen zou het slachten verminderen. Als er grotere straffen op het illegaal doden van een olifant zouden staan dan dat de slagtanden waard zijn is de kans groot dat het stropen zal stoppen. In het artikel staat dat het een olifant was van een zeldzame soort, dit maakt het op zich niet meer of minder erg, want veelvoorkomend of niet, je mag niet beslissen over het leven van iemand anders en zeker niet wanneer dit levend wezen zich in uitstekende gezondheid bevindt. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:31. |