Gegevens van 1,3 miljoen Orange-klanten gestolen
De Franse telecomoperator Orange heeft toegegeven dat de persoonlijke gegevens van 1,3 miljoen klanten gestolen zijn. Dat gebeurde drie maanden na een eerste inbraak die bijna 800.000 mensen trof.
Volgens een bericht op de website van Orange gaat het om "een beperkt aantal persoonlijke gegevens over klanten en potentiële klanten", dat gekopieerd werd tijdens een inbraak die op 18 april is vastgesteld. Het gaat om namen, voornamen en - indien opgegeven - het e-mailadres, de vaste en mobiele telefoonnummers, de mobiele en internetoperator en de geboortedatum. Volgens een woordvoerder zijn 1,3 miljoen mensen getroffen door de aanval, na eerst gewag te hebben gemaakt van "enkele tienduizenden" personen. "De verkregen gegevens kunnen gebruikt worden om de bewuste personen te contacteren via e-mail, sms of telefoon, vooral met 'phishing' als doel", waarschuwt Orange. Met phishing wordt geprobeerd vertrouwelijke informatie zoals toegangscodes of wachtwoorden te verkrijgen via het sturen van e-mails, die zogezegd van banken of telecomoperatoren afkomstig zijn. De misleide slachtoffers geven dan zelf hun gegevens vrij. Orange deelt nog mee dat maandag e-mails verstuurd zijn om alle betrokken personen te verwittigen. De woordvoerder legde de tijdspanne tussen het ontdekken van de diefstal, op 18 april, en de bekendmaking ervan uit met de noodzaak om de omvang van de diefstal te bepalen, "het technische netwerk te vergrendelen en te verzekeren dat het lek niet meer bestaat". Op 2 februari gaf Orange nog toe dat de persoonlijke gegevens van 800.000 internetklanten waren ontvreemd. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/4125/Internet/article/detail/1878650/2014/05/07/Gegevens-van-1-3-miljoen-Orange-klanten-gestolen.dhtml Mening: Het is jammer om te horen dat je nergens veilig bent, want zo bekijk ik het. Veilig op het vlak van aansluiten abonnementen, veilig in je eigen huis, ... . Je kan je tegenwoordig nergens nog bij aansluiten of je gegevens worden gestolen, gehackt of gekraakt. Je wordt telkens verplicht om over te schakelen of om nieuwe dingen aan te kopen zodat je terug veilig kan zijn. Ik zou me enorm bang voelen als andere mensen weten waar je woont. Je kan toch moeilijk gaan verhuizen? Hiermee bedoel ik 'nergens nog veilig'. Verder wil ik ook nog aanhalen dat Orange hier misschien zelf niet aan kan doen. Toch stel ik me hier enkele vragen bij zoals: hoe kan een groot bedrijf zoals Orange niet goed beveiligd zijn en hoe kan het dat in februari al enkele gegevens ontvreemd waren, terwijl ze zeggen dat de diefstal in april gebeurd is. Waarom namen ze toen al geen voorzorgen? Het zal in ieder geval niet gemakkelijk zijn/worden voor de klanten alsook voor het bedrijf. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:26. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.