Russische president Poetin verbiedt vloeken
Russische president Poetin verbiedt vloeken
De Russische president Vladimir Poetin heeft een wet ondertekend die "obsceen taalgebruik" verbiedt in Russische cultuur en media. Wie zich toch waagt aan gevloek in een artistiek werkstuk, riskeert een boete van ruim 1.000 euro. De wet treedt op 1 juli in werking. De wet legt boetes op voor het organiseren van "een openbare vertoning van een literair, artistiek of volkskundig werk dat obscene krachttermen bevat." Alleen "literair Russisch" zal nog worden geduld. Eerder had al het parlement in Moskou het wetsvoorstel goedgekeurd. Met het verbod op obsceniteiten in de taal, wil de Russische overheid naar eigen zeggen de burgers beschermen tegen de beschadiging van de taal en cultuur. Het is evenwel niet duidelijk welke woorden als obsceen kunnen gekwalificeerd worden. "Een onafhankelijk onderzoek zal dat per gebeurtenis moeten vaststellen", laat het Kremlin weten. Burgers die zich toch obsceen uiten, kunnen een boete tot 50 euro krijgen. Voor ambtenaren is dat het dubbele en vloekende bedrijven hangt een boete tot 1.000 euro boven het hoofd. De artistieke wereld in Rusland heeft zich al negatief uitgelaten over de nieuwe wet. Critici zien hier opnieuw een poging van Poetin in om de vrije meningsuiting te beperken, na de wet die homoseksuele propaganda verbiedt. Vandaag raakte ook bekend dat de Russische overheid nieuwe software uittest die het internet moet afschuimen op obsceen taalgebruik in sociale media. Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...nland/1.1959279 6 mei 2014 Mening: Bij het lezen van dit artikel en al de voorgaande artikels rond Poetin, vraag ik me af hoe ver hij nog zal gaan. Er bestaat een vrije meningsuiting in Rusland, maar blijkbaar toch niet helemaal als je naar de president luistert. Je mag geen obsceen taalgebruik hanteren en dat lijkt me logisch, maar wat is de grens? Wanneer spreek je over obsceen taalgebruik en wanneer niet? De mens mag toch zeggen wat hij wil als er vrije meningsuiting is en dat moet inderdaad wel binnen de grenzen zijn, maar gaat dit er niet over?! Als je deze grenzen dan strenger maakt, vind ik wel dat je dit op een duidelijke manier moet doen. Ik vraag me ook af hoe ze dit allemaal in werking gaan laten treden. Ze zijn misschien wel met nieuwe software bezig, maar heel erg praktisch lijkt me het niet. Ik sta niet volledig tegen deze wet, maar ik denk niet dat Poetin op deze manier zijn volk zal meekrijgen en de samenleving daar zal verbeteren. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:16. |