Belgacom bespaart door werknemers thuis te laten werken
Belgacom bespaart door werknemers thuis te laten werken maandag 28 april 2014 Belgacom heeft voor ongeveer 7.000 werknemers in zijn hoofdkantoor een flexibelere manier van werken ingevoerd. Die werkwijze laat het telecommunicatiebedrijf toe om kosten te besparen en zijn kantoorruimte beter te benutten. De nieuwe manier van werken past in de strategie van Belgacom om tegen 2016 weer aan te knopen met de groei. De aanpassingen werden in 2013 al ingevoerd onder de naam “Het Nieuwe Werken”. De nieuwe werkwijze houdt onder meer thuiswerken en “desksharing” in. Het is een win-winsituatie, zo zegt Bart Van Den Meersche, hoofd van de bedrijfsdivisie van Belgacom. “De werknemers hebben nood aan meer flexibiliteit en ze zien dit ook als een zekere vorm van vrijheid”, zo stelt hij. En ook het bedrijf wordt er beter van omdat de mensen op die manier gestimuleerd worden om productiever en efficiënter te werken. Volgens Van Den Meersche komt deze manier van werken ook de klanten ten goede en vaart ook het milieu er wel bij. Bovendien worden zo ook de kosten teruggedrongen. En dat is nodig omdat het bedrijf vorig jaar een ebitda (winst voor interest, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) van -5 procent liet optekenen in vergelijking met 2012. Tegen eind 2016 wil Belgacom de omzet en ebitda weer zien groeien, onder meer door het bedrijf kostenefficiënter te maken. Concreet houdt “Het Nieuwe Werken” in dat de betrokken werknemers in het hoofdkantoor geen vast bureau meer hebben, waardoor er meer ruimte vrijkomt voor bijvoorbeeld vergaderlokalen en informele ontmoetingsruimten. Dertien verdiepingen van het gebouw zijn nu al heringericht, de bedoeling is om tegen 2015 de aanpassingen in het hele hoofdkantoor door te voeren. Daarnaast is ook de mogelijkheid ingevoerd om het personeel van thuis uit te laten werken. “Dat kan natuurlijk niet voor alle functies worden toegepast, maar waar mogelijk bieden we dat aan”, zegt Michel Georgis, die aan het hoofd staat van de hr-afdeling. Vandaag doen ongeveer drie op de tien werknemers aan thuiswerken, zo klinkt het. Ze doen dat gemiddeld drie dagen per maand. Tot slot is er een groen mobiliteitsplan gelanceerd, waardoor onder meer het verbruik van de bedrijfswagens wordt teruggedrongen. De CO2-uitstoot is daardoor met 320 ton gezakt, zo klinkt het. Zowat de helft van het aantal werknemers bij Belgacom, ongeveer 7.000 mensen, is al ingeschakeld in het systeem. De bedoeling is om dat aantal in de toekomst nog op te drijven. “Dat komt ook de aantrekkelijkheid van Belgacom als werkgever ten goede”, aldus Georgis. Belgacom gaat een vergelijkbare manier van werken ook aanbieden aan andere bedrijven. “Dat gebeurt op maat van de klant”, aldus Van Den Meersche. “We voeren al gesprekken met een veertigtal bedrijven en publieke instellingen, waaronder ook de Vlaamse gemeenschap.” Bron: www.standaard.be Motivatie: Om kosten te besparen, heeft Belgacom een nieuwe manier van werken ingevoerd. 7 000 werknemers zijn al reeds ingeschakeld in het systeem van "Het Nieuwe Werken", dit houdt in dat hun werknemers thuiswerken en geen vast bureau meer ter beschikking hebben. Belgacom wil via dit nieuw systeem tegen 2016 een financiële groei doorgemaakt hebben. Wat betreft de voordelen voor het milieu ben ik het niet eens met meneer Van Den Meersche. In een artikel op 8 februari dit jaar verschenen in De Standaard wordt er immers duidelijk gemaakt dat u telewerken niet hoeft te doen voor het milieu. Een eerste vaststelling is dat de files niet gaan verdwijnen: mensen die aan telewerken doen, wonen doorgaans ver van hun werk. Deze werknemers komen dan ook met de trein hiernaar toe, bijgevolg vermindert het aantal kilometers niet. Een tweede vaststelling is dat de daling van het energiegebruik verwaarloosbaar is. Er is wel een vermindering van de uitstoot broeikasgassen en andere vervuilende stoffen, maar thuiswerken betekent ook meer energieverbruik. Het huis moet immers verwarmd worden. Volgens dit artikel en het artikel van 8 februari zorgt telewerken wel voor flexibiliteit. Je kan immers de boodschappen 's middags doen, wat voor tijdwinst zorgt. |
Ik vind het een mooi initiatief van Belgacom. Telewerken zit meer en meer in de lift en het heeft zowel voordelen als nadelen. Voor Belgacom zelf is het handig want ze kunnen kosten besparen en de kantoorruimte beter benutten. Ik denk wel dat het moeilijk is om te controleren of de werknemers effectief evenveel werken dan wanneer ze dit op een kantoor zouden doen. Thuis ben je vaak afgeleid door huishoudelijke taken, boodschappen doen, enzoverder. Verder is het ook logisch dat niet alle functies thuis kunnen werken. Iemand van de personeelsdienst laten thuiswerken, klinkt niet al te logisch.
|
Citaat:
Conference-calls via skype, clouding van bestanden, ... De techniek is er om veel taken van thuis uit te kunnen doen, maar de scheiding tussen werk en privé is inderdaad lastig voor sommigen. |
Volgens mij gaat het bedrijf Belgacom hier meer voordeel uit putten dan de werknemers. Doordat een groot deel van het personeel thuis kan werken, zal de gebouwen infrastructuur niet moeten uitgebreid worden en zijn er in de toekomst minder onderhoudskosten: een directe winst voor Belgacom. Personeelsleden die thuis werken zullen bijgevolg meer moeten betalen voor hun eigen water en elektriciteitsverbruik, dat in feite neerkomt op hetzelfde bedrag dat zij uitsparen door de verplaatsing naar het werk niet te maken.
Akkoord, de thuis werkenden hebben meer flexibiliteit. Zij kunnen uitslapen, hun kinderen naar school doen of oppas spelen tijdens de schoolvakanties, maar er lijkt ook een belangrijk nadeel tegenover te staan. Doordat de baas in feite niet kan controleren of iemand aan het werk is (of hij moet iedereen onverwachts opbellen), zal hij de personeelsleden een deadline opleggen. Economisch gezien is het voor de bazen het meest interessant om die deadline zo kort mogelijk te maken. Bijgevolg zullen veel mensen ook nog ’s avonds moeten werken om alles op tijd te kunnen afronden. Met andere woorden, men gaat langer moeten werken dan de uren waarvoor men betaald wordt. Ik zie dit misschien een beetje te zwart-wit. Een hybride oplossing zou beter zijn: het personeel wordt dan in groepen verdeeld en elke groep werkt gedurende 2 verschillende dagen per week thuis. Tot slot denk ik dat sommige mensen hun vertrouwde werkplek, inclusief persoonlijke boekenkast niet graag ter beschikking zullen stellen voor de hele personeelsgemeenschap. Ik hoop dat ze een goede oplossing zullen vinden. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:16. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.