Broederlijk Delen haalt tijdens vastencampagne 3,4 miljoen euro op
Broederlijk Delen heeft dit weekend zijn jaarlijkse vastencampagne afgesloten. Die brengt naar schatting 3,4 miljoen euro op, ongeveer evenveel als vorig jaar. De campagne liep van 5 maart tot 20 april en focuste op de toekomst van jonge boeren in Senegal.
'We zijn tevreden over dit resultaat. Met deze middelen kunnen we de mensen in Senegal en in 12 andere landen in het Zuiden ondersteunen in hun strijd tegen armoede en ongelijkheid,' aldus Lieve Herijgers, directeur van Broederlijk Delen. Duizenden vrijwilligers organiseerden de voorbije weken tal van activiteiten zoals huis-aan-huis-acties, solidaire maaltijden, infoavonden, sponsortochten, narcissenverkoop en koffiestops. Het bedrag van 3,4 miljoen euro is een prognose op basis van de huidige resultaten. In 2013 bracht de vastencampagne van Broederlijk Delen ruim 3,5 miljoen euro op. Bron: De standaard Datum: 21/04/2014 Mening: De vastenperiode is iets waar tegenwoordig niet veel mensen meer aan deelnemen. Voor Pasen 40 dagen niet snoepen of zondigen klinkt als hel in de oren. Ikzelf heb ook niet meegedaan aan de vasten. Toch vind ik het goed dat Broederlijk Delen de bevolking door deze acties erop attent maakt dat het wel degelijk vasten is. Al hadden veel van hun acties niets met vasten te maken, zoals de narcissenverkoop, toch halen ze 3,4 miljoen euro op. Dat is niet niets. |
Broederlijk Delen heeft net alles met de vasten te maken. Het zichzelf eens niet inzetten om zélf een beter leven te hebben, maar een aalmoes te geven aan zij die het minder goed hebben ... Dat is net de kracht van Broederlijk Delen tijdens de vasten :)
|
Broederlijk Delen heeft inderdaad alles met de vasten te maken. Denken aan mensen die het minder hebben dan jij en daarvoor acties op poten zetten en geld inzamelen = denken aan je naasten. Daarom gaat deze actie door tijdens de vasten. De vasten heeft net dezelfde waarden en door aan Broederlijk Delen mee te doen, vast je toch ook een beetje mee.
|
Ten eerste hoedje af voor het grote bedrag dat Broederlijk Delen de afgelopen maanden heeft kunnen inzamelen.
Toch denk ik dat deze actie veel meer geld had kunnen collecteren indien op een andere manier aangepakt. Het is een feit dat mensen uit onze huidige samenleving zich nog nauwelijks verbonden voelen met de katholieke Kerk, dat bewijst het dalende aantal kerkgangers. Aangezien de vastenperiode meestal rechtstreeks gelinkt wordt met de Kerk, is het logisch dat het "vasten" ook aan populariteit heeft verloren. Indien we het "vasten" in een moderner jasje steken, zullen we mensen beter kunnen mobiliseren om deel te nemen en te doneren (zoals bijvoorbeeld bij de jaarlijkse acties van Music for Life). Ik denk dat het beter is dat mensen zelf hun uitdaging definiëren voor hun vastenperiode van 40 dagen. Dit kan zijn dat ze bijvoorbeeld traditioneel geen snoep mogen eten of geen vlees eten gedurende de periode. Ook voornemens om 40 dagen niet te roken of elke dag te gaan sporten moet tot de mogelijkheden gerekend kunnen worden. Het bedrag dat de mensen tijdens het vasten hebben uitgespaard, kan dan (deels) gedoneerd worden aan Humanitaire acties, zoals Broederlijk Delen. Sponsoring bij elke "vastenperiode" of uitdaging door derden moet ook zeker mogelijk zijn. Tot slot zou deze moderne invulling nog steeds aanleunen bij de originele christelijke gedachte van het vasten. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:35. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.