Bestelwagens overspoelen wegen
Bestelwagens overspoelen wegen
Het aantal bestelwagens op onze wegen is in twintig jaar meer dan verdubbeld. ‘Twee bestelwagens met aanhangwagen vervangen al gauw één vrachtwagen. Maar dan zonder snelheidsbegrenzing, zonder rij- en rusttijden en zonder speciaal rijbewijs.’ Ziedaar de verklaring van Johan De Mol, professor van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit aan de Universiteit Gent, voor de sterke stijging van het aantal bestelwagens op onze wegen. De cijfers spreken voor zich: zowel het aantal bestelwagens als het aantal aanhangwagens is op tien jaar tijd met ruim 40 procent toegenomen. Er reden eind vorig jaar 641.225 Belgische bestelwagens rond en 149.897 grote aanhangwagens. In twintig jaar gaat het zelfs om meer dan een verdubbeling bij de bestelwagens en een verdriedubbeling bij de aanhangwagens. En dat terwijl het aantal vrachtwagens en trekkers van opleggers de afgelopen tien jaar ongeveer gelijk bleef. ‘Meer en meer mensen kopen via het internet en daarvoor zijn bestelwagens nodig, omdat het gaat om kleine pakjes die aan huis worden afgeleverd’, zegt Isabelle De Maegt van transportfederatie Febetra. ‘Bovendien voeren veel steden en gemeenten beperkingen in voor vrachtwagens, waardoor het aantrekkelijker wordt om te laden en lossen met een bestelwagen.’ En er zijn nóg argumenten voor bedrijven om te kiezen voor een bestelwagen: vrachtwagens zijn begrensd op 90 kilometer per uur, bestelwagens mogen gewoon 120 op de autosnelweg. Bestuurders hebben er ook geen speciaal C-rijbewijs voor nodig én zijn niet gebonden aan de strenge rij- en rusttijden. Uitstoot Johan De Mol vindt het geen goede ontwikkeling. ‘Bestelwagens hebben permanent hogere ongevalcijfers. Er zijn in Europa al pogingen geweest om de uitstoot te verminderen en de snelheid te begrenzen. Dat zou al lang gebeurd moeten zijn, want het zet aan tot snel en onverantwoord rijden. Dat rijgedrag brengt ook een hoger verbruik mee.’ DS, 17-04-2014 |
Ik vind niet dat de straten overspoeld zijn door bestelwagens. Dat ze er zijn is natuurlijk een feit. Deze zijn dan ook nodig om verscheidene kleine producten te vervoeren. Ik vind een bestelwagen op de weg minder storend dan een vrachtwagen. Vrachtwagens mogen op de snelweg maar 90 kilometer per uur en hierdoor is dit gevaarlijk dan een bestelwagen die wel gewoon 120 kilometer per uur mag rijden. Ik zelf vind het dan ook goed dat vrachtwagens vervangen worden door bestelwagens. Dit kan natuurlijk niet voor alles want bijvoorbeeld dieren kunnen niet vervoerd worden met een bestelwagen, hier is een vrachtwagen voor nodig.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:38. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.