Nuchtere chauffeurs beloond met... fles bier
Bron: Standaard.be
Wie bij een alcoholcontrole in de eindejaarsperiode moet blazen en nuchter blijkt, krijgt traditioneel een bob-sleutelhanger aangeboden. In de buurt van Diksmuide krijgen voorbeeldige chauffeurs daar de komende dagen mogelijk nog een extra cadeautje bovenop in de vorm van een fles bier. De stunt is het werk van een groep cafévrienden, meldt deredactie.be ‘De Roane Plezier Vrienden’ hebben 500 flessen van 1 liter bier gekocht. Daarmee willen ze naar eigen zeggen de bobs belonen. ‘Zij hebben de hele avond hun best gedaan om niet te drinken, en ze krijgen daarom een fles bier. Thuis kunnen ze dan op het gemak een pintje drinken in de zetel’, zegt Thomas Louagie. De lokale korpschef vindt de stunt maar niets en vraagt de groep om zich niet te moeien in de bob-campagne. ‘We kunnen hen natuurlijk niet verbieden om op straat te komen, maar desnoods zullen wij ons wel verplaatsen’, klinkt het. Mening: Ik denk dat dit een mooi initiatief is van de cafévrienden, maar het geeft me toch een enorm dubbel gevoel. De enorme ironie dat wie nuchter is, beloond wordt met bier, lijkt me alle ernst uit de bob-campagnes weg te nemen. Tenslotte heeft de bob dan juist zijn controle achter de rug, wat hij daarna doet is dus voor de politie onbekend. Maar ik ga er van uit dat de bobs dat niet doen, en dat ze thuis hun biertje drinken. Dan is deze actie een mooie beloning voor de bobs, waarvan ik sterk onder de indruk ben. Hoewel ik bij dat laatste toch de weerlegging moet maken, dat ik me afvraag of het wel echt nodig is dat mensen die doen wat normaal is, beloond worden. Want als we die lijn doortrekken, moeten we dan ook elke wielertoerist die op de fietspad fietst een drankje aanbieden? Of nog beter: elke chauffeur die zich aan de snelheidslimiet houdt een ritje op een circuit cadeau doen? Ik heb er toch sterk mijn twijfels bij. |
Bier voor nuchtere chauffeurs
Mijn gevoel over dit initiatief is eerder negatief. Ik kan dit in geen opzicht goedkeuren. Het stoort mij niet zozeer dat nuchtere chauffeurs tijdens de feestdagen en eventueel de week erna een attentie krijgen wanneer ze nuchter achter het stuur zitten. Het zit mij wel dwars dat deze attentie een fles bier is. Dit is tegenstrijdig! Mensen mogen (bijna) geen alcohol drinken wanneer ze nog van zin zijn om met de auto te rijden. De alcoholcontroles zijn bedoeld om dit te controleren. Een flesje bier geven als beloning wanneer iemand nuchter is tijdens de controle is in mijn ogen hetzelfde als zeggen tegen de chauffeur dat hij/zij daarna met een gerust hart dronken verder mag rijden. De bob-sleutelhanger vind ik een veel leukere en neutrale beloning.
Om even terug te komen op de reactie van Ben wil ik toch nog iets zeggen over de beloning zelf. Ben heeft gelijk in zijn reactie wanneer hij zegt dat een beloning eigenlijk overbodig is. Een beloning is oorspronkelijk bedoeld voor mensen die iets goeds doen, voor mensen die iets bereiken, ... . Het zou niet gebruikt mogen worden voor dingen die een routine moeten zijn voor mensen. Mensen moeten het verstand hebben om nuchter te rijden en de auto te laten staan wanneer ze gedronken hebben. Een kind geef je een beloning wanneer hij/zij flink is geweest en luisterde naar mama en papa. Bij volwassenen is dit overbodig. Volwassenen moeten de attitude hebben om deze alledaagse, noodzakelijke dingen als routine te gebruiken. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:02. |