Plus-size Barbie zorgt voor discussie op Facebook
Dat het graatmagere schoonheidsideaal voor vrouwen aan herziening toe is, staat buiten kijf. En als plus-size modellen bestaan, is het dan niet hoog tijd voor een plus-size Barbie? Die vraag stelde de website Plus-Size-Modeling.com zich onlangs op Facebook en deelde daarbij een foto van hoe deze molligere Barbie eruit zou kunnen zien. 4.167 commentaren later is de discussie nog altijd aan de gang.
Het beeld van de 'mollige Barbie' is oorspronkelijk afkomstig van een wedstrijd op de website worth1000.com, waar artiesten dagelijks kunnen deelnemen aan creatieve wedstrijden. Deze Barbie met overgewicht won in 2011 een wedstrijd waarbij deelnemers gevraagd werd slanke beroemdheden mollig te maken. Meer dan 38.587 mensen vond het Facebookbericht ondertussen al leuk, maar velen lieten ook de nodige commentaar achter. Zo hoeft het voor sommigen niet dat Barbie een dubbele kin heeft en brede heupen. Een persoon liet weten dat "niemand van nature dik is" en "dat het de verkeerde indruk geeft aan meisjes dat het ok is om er zo uit te zien en ongezond te zijn". Een ander merkte op: "Ik vind dit verschrikkelijk. Barbie mag inderdaad een beetje 'voller' zijn, maar het is verkeerd obesitas te promoten. Een driedubbele kin? Ik ben zelf mollig, maar dit is belachelijk". Normale Barbie En waar is de 'normale' Barbie? Het lijkt erop dat men ofwel voor 'size zero' of plus-size kan gaan, maar één commentaar op Facebook wijst erop dat de meerderheid ontbreekt in deze representatie: "Ik wou dat er een normale Barbie was. Niet mager en niet zwaarlijvig, maar met normale maten." Gek genoeg, blijkt die Barbie wel degelijk te bestaan. Kunstenaar Nickolay Lamm van de website MyDeals.com creëerde een 3D-model van een 'normale' Barbiepop met de verhoudingen van een doorsnee 19-jarige vrouw. Het hoeft niet gezegd dat die in niets lijkt op de traditionele Barbiepop. Bron: www.hln.be - 24/11/2013 - http://www.hln.be/hln/nl/40/Style/a...-Facebook.dhtml Eigen mening: Barbie heeft al heel wat transformaties ondergaan. Denk maar aan Barbie als rolstoelpatiënte of Barbie zonder haar. Deze transformaties kon ik nog enigszins begrijpen, aangezien kinderen er zeker wat aan konden hebben. Met de meest recente transformatie ben ik het dan weer oneens. Naar mijn mening is het te belachelijk voor woorden wanneer ze Barbie zouden ombouwen tot een mollige dame, aangezien ze er al heel haar leven hetzelfde uitziet. Meisjes die met barbies spelen zijn zich volgens mij niet echt bewust van het feit dat Barbie eerder aan de magere kant is. Vandaar dat ik het al helemaal te gek zou vinden wanneer ze een mollige Barbie op de markt zouden brengen. Jonge meisjes hebben nu eenmaal dat beeld van Barbie en stellen er zich volgens mij geen verdere vragen bij. Wanneer ze anderzijds een nieuwe Barbie met dubbele kin te zien krijgen, zullen ze niet weten wat hen overkomt. Toegegeven, te mager zijn is niet gezond, maar de mogelijke nieuwe Barbie die werd voorgesteld ziet er dan weer een beetje té mollig uit. Ik begrijp de intentie van de makers van Barbie wel, maar toch ben ik van mening dat je Barbie beter ongewijzigd kan laten. Kinderen zullen in hun leven met heel wat magere en te mollige mensen geconfronteerd worden, dat is nu eenmaal de realiteit. Gaan we dan voortaan alle tekenfilmfiguren ook molliger maken? Dan denk ik dat we in een straatje zonder einde belanden... |
Ik vind dit een beetje dubbel. Langs de ene kant is het wel zo dat we in de maatschappij voortdurend geconfronteerd worden met het schoonheidsideaal en we ons hieraan ook vaak gaan spiegelen. Dit kan heel wat gevolgen met zich meebrengen. Als dan ook kinderen hier al geconfronteerd mee worden, vind ik het wel wat ver gaan. Uiteraard zullen ze dat op zulke jonge leeftijd nog niet beseffen, maar onbewust zullen ze er binnen een aantal jaren net zoals Barbie willen uitzien. Langs de andere kant vind ik dit dan weer het uiterste. Geef Barbie dan een maat 40 of dergelijke, maar haar plots een driedubbele kin, enorme brede heupen en benen bezorgen, vind ik dan wat te ver om eerlijk te zijn. Ik vraag mij af welk kind dan nog een Barbie zal willen hebben...
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:15. |